"És el personatge clau que falta al tauler surrealista"
BARCELONA, 5 jul. (EUROPA PRESS) -
El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) posa el focus en el personatge de Gala, companya de Salvador Dalí, com a personatge "clau" de les avantguardes del segle XX, i li atorga un paper artístic més enllà de la seva faceta de musa d'artistes en la primera gran exposició internacional dedicada a la seva figura.
Ho ha explicat la comissària de la mostra 'Gala Salvador Dalí. Una habitació pròpia en Púbol', Estrella de Diego, al costat del director del MNAC, Pepe Serra, i la directora dels Museus Dalí, Montse Aguer, en la presentació aquest dijous del recorregut per les diferents facetes de la creadora.
Igual que al costat de Dalí, Gala integrava un "projecte col·laboratiu" que portava a l'artista a signar amb un 'Gala Salvador Dalí', la mostra sorgeix d'una aliança institucional que vol demostrar la tesi que tots dos personatges es van construir mútuament i van il·luminar un tercer personatge artístic.
L'exposició, que reuneix 315 pintures, dibuixos, fotografies i documents relacionats amb Gala, part de Púbol com un "gran objecte surrealista", que Gala va utilitzar com l'habitació pròpia que reivindicava Virginia Woolf.
La mostra descobreix una Gala molt culta i amb nombroses facetes en les quals es divideix el recorregut i entre les quals la comissària ha citat la surrealista, la dandi, la creadora i l'escriptora, així com la de musa mentre construeix el seu propi camí com a artista: escriu, realitza objectes surrealistes i decideix com vol representar-se.
DOLENTA I MANIPULADORA?
"Si Gala era tan dolenta, tan manipuladora i li interessaven tant els diners, perquè el 1929 va deixar al famós Paul Éluard, poeta acaronat del surrealisme, per anar-se'n amb un desconegut Salvador Dalí?", es pregunta d'entrada la comissària i biògrafa de Gala.
Sabent que s'han dit moltes coses sobre Gala --Ielena Dmítrievna Diàkonova (Kazan, 1894 - Portlligat, 1982)--, la comissària ha dit que aquesta és "molt més dolenta del que es deia perquè és més complexa del que es creu".
'PERFORMANCES'
L'exposició mostra els canvis en la imatge de Gala a través de les seves diferents 'performances', reflectides pels pinzells de Dalí, i permet seguir l'evolució del pintor gràcies a un important conjunt d'olis i dibuixos: "Revisar a Gala és revisar a Dalí, i aquest era un performer".
A més, d'olis i dibuixos de Dalí sobre Gala també es poden veure en l'exposició obres d'altres artistes que van gravitar en l'univers surrealista, especialment entorn a Gala, com Max Ernst, Pablo Picasso, Man Ray, Cecil Beaton i Brassaï, entre uns altres.
MAX ERNST I MAN RAY
L'exposició tracta de posar llum sobre qui va ser Gala en realitat, i entendre qui va ser aquesta dona que no passa desapercebuda, que va despertar l'odi d'André Breton i Luis Buñuel, l'amor incondicional d'Éluard i Dalí i la passió de Max Ernst, a més de ser model de Man Ray.
La tasca de la comissària ha estat la de "omplir buits" de la història que no s'havien abordat fins ara, i constata una faceta de creació literària destacada que es pot veure amb cartes --sobretot a Éluard-- i manuscrits --com diaris-- presents en l'exposició, a més d'objectes surrealistes i 'performances'.
Per a la comissària de l'exposició --sufragada per Abertis en col·laboració de la Fundació Damm--, Gala "és el personatge clau que falta en el tauler surrealista" i l'exposició tracta d'atorgar a aquest personatge el paper que li correspon.
COL·LECCIÓ DE LLIBRES RUSSOS
L'exposició també reuneix una col·lecció de llibres russos de Gala, i reuneix una col·lecció de vestits i objectes, que han hagut de ser restaurats per ser mostrats.
Reivindica la faceta de 'dandi' de Gala: "Els dandis eren sempre homes, perquè eren els que miraven, i aquí passa a l'inrevés, perquè és Gala la que mira".