Actualitzat 30/10/2014 17:07

El MNAC reivindica Carles Casagemas més enllà del mite en la primera exposició monogràfica

Carles Casagemas, autoretrat. Galeria Artur Ramon
Foto: CARLES CASAGEMAS

BARCELONA, 30 Oct. (EUROPA PRESS) -

   El Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) reivindica l'obra de l'artista Carles Casagemas (1880-1901) amb la primera exposició monogràfica dedicada al jove artista, un dels més singulars de l'art català i que pretén anar "més enllà del mite", ha explicat el director del museu, Pepe Serra, en roda de premsa aquest dijous.

   El comissari de 'Carles Casagemas. L'artista sota el mite', Eduard Vallès, ha afirmat que la faceta de bohemi i "maleït" que s'associa al jove artista --sobretot pel seu suïcidi als 20 anys i la seva relació amb artistes postmodernistes--, fa que es desconegui la qualitat de la seva obra.

   El MNAC obre aquest divendres l'exposició, que es podrà visitar fins al 22 de febrer, i la situa en la línia de recuperacions i revaloració d'artistes que ha iniciat aquest curs, segons Serra, que ha descrit que el cas de Casagemas els ha sorprès "per la seva qualitat".

   La mostra té 38 obres de l'artista --31 dibuixos i 7 olis--, 13 inèdites, i tres retrats seus de Picasso --de valor testimonial--, que mostren facetes fins ara desconegudes de Casagemas, i "aporten més informació del seu suïcidi, però sobretot de la seva vida", ha assegurat Serra.

   L'obra de Casagemas s'ha conservat gràcies als col·leccionistes privats, ha advertit Vallès, que han fet possible aquesta mostra, el cost de 144.000 euros de la qual han pogut cobrir gràcies al mecenatge privat de les fundacions Agrolimen i Abertis, a qui han agraït públicament la seva col·laboració, ja que "així és com sobreviu el MNAC".

   El protagonista del monogràfic va ser amic íntim de Picasso --que va arribar a pagar el lloguer de la seva tomba--, amb el qual va compartir taller i va fer una exposició conjunta --una de les quatre mostres de Casagemas a Els Quatre Gats-- i, segons el comissari, l'interès era mutu.

   "Casagemas ocupa un lloc d'honor en la vida i obra de Picasso, no és un retratat més, i aquesta relació l'ha fet quedar amagat" ha explicat el comissari, referint-se a la importància que han volgut rescatar per a l'artista.

POLIFACÈTIC I LLUMINÓS

   "És una figura que fascina", ha assegurat Vallès, que l'ha definit com un artista de registres diversos: ha estat escriptor, pintor i fins i tot va crear una obra de teatret de titelles al cafè barceloní Els Quatre Gats.

   "Ho provava tot", i es pot veure en l'exposició cinc dels seus 'dibuixos fregits', la tècnica del qual és un misteri que no va voler revelar, ha explicat Vallès.

   Contínuament remet, en les seves obres, a altres artistes, i s'hi troba una "capacitat extraordinària de sintetitzar l'època", segons Vallès, que també ha advertit que moltes de les seves peces no han vist encara la llum per por dels seus propietaris que es facin malbé.

   "Quan veiem l'exposició és important tenir en compte que és l'obra d'un noi de 20 anys, que va tractar amb els autors més destacats del moment i que no ha estat un 'maleït', com el qualifiquen; era lluminós", ha defensat Vallès.

   En l'exposició es pot llegir un fragment que el comissari ha definit com "el seu poema més interessant", on es descobreix per primera vegada el seu interès pel gènere femení.

   El poema, anomenat 'Amor gris', és una declaració d'amor a una noia anomenada Andrea --per la qual, asseguren, estava obsessionat--, en què utilitza un "llenguatge molt visual i pictòric", segons Vallès.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés