Publicat 28/02/2014 14:39

Més de 100 escoles catalanes incorporen els escacs al seu horari lectiu aquest curs

Ajedrez
EUROPA PRESS/REMITIDO

BARCELONA, 28 febr. (EUROPA PRESS) -

Un total de 104 escoles catalanes de Girona, el Maresme, el Vallès, Tarragona, Lleida i Terres de l'Ebre --uns 3.000 alumnes-- han incorporat en el curs 2013-14 els escacs a l'horari lectiu de primària a través dels docents per millorar l'èxit escolar, en una iniciativa pionera impulsada per la Federació Catalana d'Escacs, la Conselleria d'Ensenyament, la Universitat de Lleida (UdL) i la de Girona (Udg).

Ho han explicat a la presentació del projecte 'Escacs a l'escola. Observo, penso, jugo' el vocal de formació didàctica de la federació, Joan Serra, i la membre de la junta de la federació Marta Amigó, al costat de la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau; la degana de la facultat d'Educació de la UdL, Maria Pau Cornadó; i la directora general d'Infantil i primària, Alba Espot.

Espot ha explicat que els escacs no només permeten millorar l'aprenentatge de les Matemàtiques, sinó que estimulen altres capacitats com el càlcul mental, la paciència, l'orientació espacial, la memòria, les habilitats lingüístiques, la resolució de problemes i la presa de decisions, entre d'altres.

En declaracions als mitjans abans de l'acte, Rigau ha expressat que "tot el que sigui educatiu, que ajudi a omplir el temps d'oci dels petits i adolescents, i repercuteixi en les habilitats cognitives i les capacitats que propicien l'èxit escolar són benvingudes en el sistema educatiu".

Els professors d'aquests centres han rebut un curs de formació, reconegut per la Conselleria d'Ensenyament, per impartir aquestes lliçons d'una hora setmanal, que a primer de primària consten d'exercicis des de diferents angles sobre la taula d'escacs, el peó i el rei, i a segon, ja s'aprenen a utilitzar totes les figures.

El projecte es va impulsar per primera vegada al curs 2012-13 a 11 centres de Girona, Tarragona i Maresme, i en aquest curs s'ha estès a un total de 104 escoles, sumant centres de Lleida i Terres de l'Ebre, si bé la previsió és que se sumin nous centres.

Per avaluar i constatar l'impacte d'aquest joc en el rendiment acadèmic, la UdL i la Udg porten a terme la càtedra conjunta 'Escacs, educació i desenvolupament cognitiu', que té l'objectiu d'assessorar els centres i l'administració; fomentar els escacs a la societat, i fer línies d'investigació.

PARLAMENT EUROPEU I CATALÀ

El programa dóna compliment a la resolució aprovada el 15 de març del 2012 pel Parlament europeu que recomana impartir escacs als sistemes educatius per ser accessible als nens de qualsevol grup social, el que pot millorar la cohesió i la integració social: "A un model escolar com el nostre, saber que hi ha un idioma compartit és un reforç en la cohesió", ha dit Rigau.

El juliol del 2010, el Parlament de Catalunya també va declarar els escacs d'"utilitat pública", i va instar el Govern a difondre'ls, especialment a l'àmbit educatiu, lúdic i sanitari.

La consellera ha destacat la importància dels escacs a l'alumnat amb hiperactivitat i autisme, perquè ajuda a dominar els impulsos i ajuda a la comunicació, a més de ser útils per a tots els estudiants, ja que milloren la concentració, la paciència, la memòria, la creativitat i les competències analítiques.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés