Publicat 10/12/2015 17:27

Menys d'un terç dels professors europeus fan estades professionals a l'estranger

Un informe constata una feminització i un envelliment del professorat

BARCELONA, 10 des. (EUROPA PRESS) -

Un 27,4% de professors europeus ha fet almenys una vegada una estada a l'estranger amb propòsits professionals, segons l'informe 'The Teaching Profession in Europe', elaborat per la Comissió Europea (CE) i que se centra en el professorat de Secundària.

En gairebé la meitat dels estats analitzats a l'informe, la proporció de la mobilitat dels professors és fins i tot menor, com a França, Croàcia, Itàlia, Polònia, Portugal, Romania i Eslovàquia, mentre que als països nòrdics i bàltics --especialment a Islàndia i Noruega-- i a Espanya supera el 30%.

Els professors que han fet més mobilitat són els de llengües estrangeres, més de la meitat, i ha estat Espanya el país de més proporció; i els que menys, els de ciències i matemàtiques.

A la presentació de l'informe a Barcelona, el coordinador de política educativa i anàlisis de sistemes de la CE, Peter Birch, ha remarcat que Espanya es troba per sobre de la mitjana i que és l'àmbit dels idiomes el que genera més mobilitat.

Acompanyant els estudiants visitants (44,2%), aprendre idiomes (39,6%), estudiar a l'estranger com a part de la formació (37,8%), establir contactes amb escoles estrangeres (32,2%) i treballar a l'estranger (20,4%) són els principals motius de la mobilitat del professorat.

FEMINITZACIÓ DEL PROFESSORAT

L'informe constata una feminització del professorat de Secundària, en què les professores conformen dos terços dels docents --a Espanya és d'un 40% d'homes i d'un 60% de dones--, i també d'un envelliment en el professorat masculí.

Birch ha explicat que com més alta és la franja d'edat més alta és la proporció de professors: en edats majors de 60 anys són el 42% del total, mentre que en menors de 30 anys, el percentatge baixa fins al 29%.

Respecte als salaris, l'informe sosté que a Espanya la distància entre el salari amb el qual els professors s'inicien respecte al màxim que rebran és més curta que a la majoria dels països europeus: "Guanyen més al principi, però el creixement és menor", ha dit.

Un altre dels elements que analitza l'informe és la formació contínua dels professors, un aspecte que, segons Birch, és vital que se centri en les seves "necessitats" i a dotar-los d'eines més modernes.

Tot i això, Birch ha assegurat que continua havent-hi "barreres" per a la formació com la conciliació familiar, sobretot en el cas de les dones, i el tipus de contracte, entre d'altres.

Tot i que la mateixa professió docent no cregui que la societat valori prou la seva fució, Birch considera que sí que ho fa "millor del que el professorat percep" i té un prestigi social important.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés