Actualitzat 28/05/2014 15:49

Menys del 10% dels professors universitaris utilitza Viquipèdia per a la docència

Sede De La UOC
UOC

BARCELONA, 28 maig (EUROPA PRESS) -

Menys del 10% dels professors universitaris utilitza l'enciclopèdia virtual Viquipèdia per a la docència, segons revela un estudi que ha enquestat 900 professors de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i de la Pompeu Fabra (UPF), ha informat aquest dimecres Obra Social La Caixa i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (Acup) en un comunicat conjunt.

El treball 'L'ús de continguts oberts a Internet en l'ensenyament universitari: un estudi empíric sobre les percepcions, actituds i pràctiques del professorat universitari respecte a Viquipèdia' ha estat fet per un grup d'investigadors d'internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC, i presentat aquest dimecres a Barcelona.

Mostra un "fort contrast" entre les percepcions positives que els professors manifesten respecte a Viquipèdia i les eines 2.0 i l'ús limitat que en fan: un 46% dels enquestats considera que és una eina útil per a l'ensenyament, però només un 9,3% la utilitza freqüentment, i un 3,5%, molt.

Tot i això, un 60% dels docents universitaris sí que utilitza Viquipèdia per buscar informació --a nivell personal i professional--, i un 13,5% dels professors són usuaris registrats, quan la mitja catalana és del 0,4%.

L'estudi també ha classificat les diferents actituds dels professionals davant d'aquesta enciclopèdia virtual: hi ha 233 professors actius --editen articles--, 253 de positius --elaboren material docent--; 153 d'escèptics --la utilitzen poc per a la docència--, i 218 de reticents, que no en fan un ús actiu ni la valoren bé.

Segons els autors, aquestes divergències es basen en "un cert conflicte" entre els procediments acadèmics habituals de construcció del coneixement i el model de col·laboració oberta propi de Viquipèdia, no tant per la qualitat sinó pel sistema d'edició i revisió, que és vist amb desconfiança.

Els experts han realitzat una anàlisi de les experiències més rellevants a escala mundial sobre l'ús d'aquesta plataforma amb la finalitat d'elaborar un catàleg de bones pràctiques que ajudi els docents universitaris catalans a utilitzar Viquipèdia.

L'objectiu del treball, que s'ha realitzat durant dos anys i s'emmarca en el programa RecerCaixa, és "fomentar les bones pràctiques en l'àmbit 2.0 i proposar noves maneres d'utilitzar aquests recursos en el procés d'aprenentatge".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés