El 15% dels estudiants diu que vol parlar més catal que castell en el futur
BARCELONA, 2 des. (EUROPA PRESS) -
El Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu (CSA), un rgan consultiu de la Conselleria d'Educació de la Generalitat, ha constatat en un informe que el 50,4% dels alumnes catalans creu que la llengua catalana es far servir menys en un termini de cinc anys.
Ho ha concls amb dades d'una enquesta feta entre mar i abril del 2021 a 3.205 alumnes de quart d'ESO de 55 centres educatius catalans, i que el president del CSA, Carles Vega, ha presentat aquest dijous en una jornada de reflexió del Consell Escolar de Catalunya a Santa Coloma de Gramenet (Barcelona).
L'informe també recull que un 14,8% dels alumnes diuen que volen parlar més catal que castell en el futur, o exclusivament catal --el 2006 era un 31,4%--; i el 38,3% afirma que volen parlar catal i castell igual.
"Una de les raons de pes que contribuirien a aquest descens és que la manca d'oferta audiovisual i de continguts a la xarxa en llengua catalana explicarien que els adolescents perceben el catal com una llengua no necessria o poc útil en l'mbit no escolar o social", afirma l'informe.
Els qui parlen només catal o més catal que castell en la seva vida diria han baixat del 33,7% al 19% des del 2006, i els que parlen tant catal com castell han augmentat del 29,8% al 38,8% en el mateix període.
Els alumnes nascuts a Catalunya són els que acumulen els percentatges més alts d'ús alt (28,8%) i mitj-alt (24,7%), mentre que aquestes freqüncies d'ús es registren entre el 14,3% i el 18,1% en els nascuts en altres comunitats autnomes i el 10% i el 22,1% dels d'origen estranger.
L'ús del catal és superior si l'alumne el parla a casa: el 84,4% dels joves se situen en els nivells alt i mitj-alt d'ús corrent, mentre que el percentatge és del 54,3% entre els alumnes que parlen catal i castell a casa per igual.
USOS DEL CATAL A L'AULA
El Govern ja va presentar les primeres conclusions de l'estudi a principis de novembre, quan va anunciar un pla de promoció del catal dins l'entorn educatiu.
Així, segons ja es va avanar, el nombre d'alumnes catalans que diu no fer servir el catal 'mai' o 'gairebé mai' en les activitats de grup a l'aula és del 28,4% mentre que el 2006 era del 10,9%.
Els alumnes que fan servir el catal 'sempre' o 'gairebé sempre' en les activitats de grup ha caigut 47 punts, del 67,8% registrat el 2006 al 21,4% del 2021, i el que el fa servir 'poques vegades' ha pujat del 4,5% al 20,7% en el mateix període.
A més a més, el percentatge d'alumnes que s'adrecen 'sempre' o 'gairebé sempre' en catal als professors ha disminut del 53,9% que es registrava el 2013 al 39,4% del 2021 i el que ho fa 'poques vegades' era un 6,6% el 2013 i un 16,9% el 2021.
Els professors que s'adrecen 'sempre' o 'gairebé sempre' en catal al grup també ha disminut: del 63,7% del 2006 al 46,8% del 2021; també ha baixat el que no el fa servir 'mai' o 'gairebé mai', del 10,5% al 3,1%, per el que reconeix fer-ho 'poques vegades' se situa en el 12,3% actualment.