Actualitzat 22/10/2015 16:50

Martí Gironell viatja a l'espoliació de l'art romànic a la seva novel·la 'Strappo'

Martí Gironell
EDICIONES B

"A ningú li agrada que entrin a casa a robar", assegura

BARCELONA, 8 abr. (EUROPA PRESS) -

L'escriptor i periodista Martí Gironell viatja a l'espoliació de l'art romànic català a la seva nova novel·la 'Strappo' (Ediciones B), que surt a la venda aquest dimecres i narra les conseqüències de comerciar amb el patrimoni català a partir d'escenaris de Nova York, Itàlia, Barcelona i el Pallars.

En roda de premsa, Gironell ha explicat que es tracta d'una novel·la d'"aventures, intrigues i enganys contra l'inevitable", la idea de la qual va sorgir arran de la visita a una exposició del Museu Nacional d'Art de Catalunya (Mnac) --el director del museu, Pepe Serra, s'ha encarregat del pròleg del llibre--.

"És una reivindicació d'episodis de la nostra història que diuen molt de com hem sigut, i que estan oblidats", ha expressat l'autor, convençut que la literatura ha de donar sortida a aquests temes per repensar-los, ja que no fa ni 100 anys d'aquesta espoliació.

Gironell va partir de la voluntat de conèixer en detall què hi havia darrere d'aquestes pintures després del primera espoliació, que se situa a Santa Maria del Mur, al Pallars Jussà (Lleida): "La idea és intentar recuperar aquest mal que es va fer".

Ha defensat que "s'hi hauria d'haver prestat atenció, però no hi havia cap llei que les protegís", de manera que molta gent practicava l''strappo' --una tècnica d'arrencament de la pintura mural--.

La seva història viatja a l'estiu del 1919, quan Franco Steffanoni va aplicar la tècnica de l''strappo' per arrencar uns murals de més de 1.000 anys d'antiguitat a Santa Maria de Mur, acte que va portar a terme per encàrrec de l'antiquari Ignacio Pollak, al seu torn per ordre de l'industrial i amant de l'art Lluís Plandiura.

D'aquesta manera, va començar l'espoliació de l'art romànic a les esglésies del Pallars i la Vall de Boí, que no estan emparades per cap legislació que les protegeixi; en uns robatoris i enganys contra els quals Joaquim Folch i Torres i Ton de Cal Soldat van lluitar.

Gironell ha reivindicat que extreure les pintures no era cap delicte, però que aquesta actitud es jutja per les lleis dels homes: "A ningú li agrada que entrin a casa a robar", ha assegurat.

UNA ESPÈCIE DE 'MONUMENT MAN'

Gironell ha mantingut els noms d'aquests personatges perquè la seva història sigui "el més real possible", teixint una narració al voltant de les ambicions de l'industrial i col·leccionista Plandiura i de la figura de Stefanoni com "una espècie de 'monument man' de la Primera Guerra Mundial".

La novel·la arrenca el maig del 1921 quan cinc museus importants fan la subhasta de peces de Santa Maria del Mur, un moment en què les parròquies anaven molt necessitades de diners "i el bisbat les empenyia a vendre el patrimoni".

Sobre els seus pròxims projectes, Gironell ha esmentat tenir una carpeta plena d'idees i projectes, amb quatre de concrets que vegeten --un d'ells no és històric--: "Són històries fascinants que queden per explicar".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés