Actualitzat 16/04/2022 12:36

Marta Carnicero aborda la violència sobre les dones en la guerra en la novel·la 'Matrioixques'

Creu que la literatura ha d'explicar històries que tinguin una reflexió

L'escriptora Marta Carnisser
EUROPA PRESS

BARCELONA, 16 abr. (EUROPA PRESS) -

L'escriptora barcelonina Marta Carnicero torna amb la novel·la 'Matrioixques' (Quaderns Crema) en la qual ha volgut llançar "un crit" contra la violència sobre les dones com a arma de guerra.

En una entrevista d'Europa Press, ha assegurat: "Es parla de guerres i d'atrocitats, però no es visibiliza tota aquesta part de la violació com a arma de guerra".

'Matrioixques' explica la història d'una exiliada, Hana, que ha patit els horrors de la guerra i que es manté apartada, i en paral·lel la d'una jove en un entorn privilegiat que està ansiosa per ser lliure.

Carnicero (Barcelona, 1974) ha assegurat que ha volgut parlar de la violència sobre les dones en les guerres perquè "no se'n parla prou", i ha remarcat que no l'ha volgut situar a cap lloc concret, tot i que pugui remetre als Balcans, ni centrar-se en les dades.

Ha explicat que la idea li va sorgir després de veure l'exposició 'Encara hi ha algú al bosc', de la qual es va derivar una obra de teatre, que la va deixar tocada, i que per desgràcia és un aspecte que continua sent d'actualitat.

Marta Carnicero ha assegurat que Hana porta "un pes que no li correspon" i guarda un rancor que no li permet tancar la ferida, i ha lamentat que, en l'actualitat, paraules com "guerra" hagin quedat despersonalitzades.

Ha remarcat que no ha volgut parlar amb una d'aquestes dones perquè "tenia por de tocar el tema d'una manera insensible", i ha dit que parlar amb una o dues víctimes podria donar una imatge esbiaixada, per la qual cosa ha volgut retratar-ne una en la qual totes es poguessin veure reflectides.

CONTRAPUNT

L'autora de 'Coníferes' ha afirmat que, davant d'aquesta història tan dura, ha volgut posar de contrapunt la de la jove, amb la qual volia parlar d'"una relació mare-filla normal" i les relacions amb adolescents.

L'escriptora ha subratllat que en la novel·la sorgeixen elements com la memòria o la pèrdua d'identitat, habituals en la seva obra, i ha assenyalat que la literatura no està feta per empatizar amb els personatges.

"Es tracta d'explicar una història que tingui una reflexió. Ens doni perspectiva", ha afegit Carnicero, per qui la qüestió de l'empatia amb els personatges és secundària.

Ha exemplificat que, com Janis Joplin, que en les seves cançons amb un crit "transmetia tot el que havia de transmetre" --en un capítol de la novel·la sona el tema 'Cosmic Blues'--, en la novel·la ha intentat fer de 'medium' i transmetre aquesta crua realitat.

"Quan escric, intento reduir, que les frases tinguin sempre contingut. Cada pàgina ha de transmetre alguna cosa", ha remarcat l'escriptora, que ha dit que no vol que sobri res i respectar el valor del temps dels lectors.

Contingut patrocinat