Publicat 23/01/2014 17:20

El Macba viatja a la "fi del món" en una mostra sobre l'art en les muntanyes del Rif

'Justo Delante De Nosotros. Otras Cartografías Del Rif'
MACBA

Dijous els visitants podran "regatejar" l'entrada com en un basar

BARCELONA, 23 gen. (EUROPA PRESS) -

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) viatja al "final del món" a través de la mostra 'Just davant de nosaltres. Altres cartografies del Rif', en què posa el focus en la creació artística contemporània al sud de la Mediterrània i, específicament, en les muntanyes del Rif, ha anunciat aquest dijous el director del Macba, Bartomeu Marí.

L'exposició, que es podrà visitar fins al 18 de maig, permet descobrir a artistes i narracions: "Al Rif no hi ha museus, però sí que hi ha art", ha subratllat el director del Macba, que ha explicat que la mostra també proposa una reflexió sobre quan una obra es converteix en art, l'anonimat i la creació col·lectiva.

El projecte té el seu origen en els "viatges a la fi del món" que el co-comissari de l'exposició, Abdellah Karroum --director del Museu Àrab d'Art Modern de Doha (Qatar)-- organitza des de l'any 2000 al Rif, on es porten a terme residències artístiques.

El punt geogràfic de l'exposició és clar: el Rif, però l'espai temporal és molt diferent, i participen a la mostra un grapat d'artistes de la zona, però també d'altres països pròxims, que han creat allà.

Per a l'exposició, s'ha invitat Mustapha Akrim, Yto Barrada, Gtabriella Ciancimino, Shezad Dawood, Ninar Esber, Patricia Esquivias, Badr El Hammami, Camille Henrot, Mohammad Larbi Rahali, Grace Ndiritu, Younès Rahmoun, Francesc Ruiz i Oriol Vilanova, els qui han produït obres que aporten noves llums sobre la percepció de la història, els seus significats i narratives.

L'oralitat, els rituals, els orígens de les tradicions, el còmic --com a mitjà per fer circular versions alternatives de la història--, els fluixos migratoris i el paper canviant de la dona a la societat són alguns dels temes de la mostra, que té peces anònimes utilitzades en el context geogràfic i cultural del Rif durant el segle XX.

La co-comissària de la mostra, Soledat Gutiérrez, ha defensat el paper de l'art contemporani de qüestionar la història i aportar noves lectures, i en el cas de l'exposició "el Rif és l'excusa, el punt de partida", però aquest exercici ha d'arribar a altres realitats i debats pròxims, ha subratllat.

Amb algunes de les obres, de la mà d'Ito Barrada, s'analitza com es construeixen els records i la història, precisament en un lloc on existeix una forta tradició nòmada i no hi ha arxius, ha significat Gutiérrez en una visita guiada per la mostra, que reuneix vocabularis i formes expressives molt diferents.

PERFORMANCE

Una de les curiositats de la mostra és que, coincidint amb el dia del gran mercat al Marroc, cada dijous el museu emularà la política de regateig tan típica de la cultura àrab, i --en una performance ideada per Oriol Vilanova-- permetrà que els visitants puguin negociar el preu del tiquet d'entrada amb el personal del centre, que informarà de l'acció amb un gran cartell.

El projecte explora els vocabularis artístics d'un grup de creadors que el curador Abdellah Karroum ha anomenat la 'Generació 00', un terme que es va utilitzar en un primer moment per referir-se als artistes del Marroc que compartien un enfocament comú a l'iniciar-se el segle XXI.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés