Actualitzat 24/03/2021 17:29

El Macba proposa "una lectura política" de l'obra de Félix González-Torres en una mostra

Visitant en una sala del Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) durant l'exposició 'Política de la relació', que proposa una lectura política de l'obra de l'artista conceptual Félix Gonzélez-Torres
EUROPA PRESS

Explora el concepte de llibertat com un "espai de refugi"

BARCELONA, 24 mar? (EUROPA PRESS) -

El Museu d'Art Contemporani de Barcelona (Macba) proposa "una lectura nova i política" de l'obra de l'artista visual estatunidenc-cubà Félix González-Torres en la mostra 'Política de la relació', que es podrà visitar a partir de divendres fins l'11 de setembre.

La comissària de l'exposició i conservadora del centre museístic, Tanya Barson, ha dit en roda de premsa aquest dimecres que l'exposició aborda la trajectòria professional de l'artista i posa èmfasi en les connexions entre el Mediterrani i les Amèriques --l'Amèrica Llatina i el Carib-- "des del punt de vista de la Barcelona del 2021".

Així, l'exposició revisa el corpus de treball de González-Torres (1957-1996) i la seva crítica al colonialisme i al feixisme a través d'un recorregut itinerant que continua al Pavelló Mies van der Rohe, a la façana de l'Auditori de Barcelona, a la Rambla del Raval i en altres espais de la ciutat.

Barson ha destacat el protagonisme de l'estètica conceptual i 'queer' en l'obra de l'artista, a més de les influències de qui va ser la seva parella, Ross, sobre la sida, l'amor homosexual i la fragilitat del cos, elements que es reflecteixen en obres com 'Untitled (Bloodworks)', del 1989.

DE LA JUSTÍCIA A L'HOMOEROTISME

La comissària, que ha reivindicat l'artista com un activista de fortes conviccions polítiques progressistes, ha explicat que les seves obres "reflecteixen una mentalitat política i d'activisme subtil", que al llarg de la mostra es divideixen en quatre grups.

Així, la primera sala examina la relació i les connexions que l'artista estableix amb "l'autoritat, la justícia, la memòria i l'amnèsia" a través de treballs que al·ludeixen indirectament a la cultura conservadora de l''establishment' i a la repressió de la comunitat gai, i que inclou obres com 'Untitled (Republican Years)' o 'Untitled (We do not remember)'.

En una altra selecció d'obres l'artista versa sobre la "idea de parella, el tacte, la relació física, l'amor, la bellesa i la poesia" amb peces com 'Untitled (Double Portrait), un disseny de dos lligams matrimonials que formen un símbol d'infinit i evoquen l'amor etern.

Al tercer espai, la mostra explora les obres de González-Torres relacionades amb el viatge, el turisme, la platja, l'exili i "la fugida i la llibertat com uns espais metafòrics per a la reflexió expansiva i existencialista i com un lloc de transició i refugi".

L'última sala, que recull obres relacionades amb els conceptes del patriotisme, militarisme, masclisme i "desig homoeròtic", inclou 'Untitled (America)', del 1994, o 'Untitled (God bless our country and now back to war)' del 1989, i reflexiona sobre les diferents connotacions del terme 'Amèrica'.

D'altra banda, el director del Macba, Ferran Barenblit, ha defensat que la mostra proposa un exercici de revisió de les aportacions conceptuals de l'artista, que "després de generacions senceres d'artistes continua sent un eix des del qual la cultura i l'art mira al món".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés