Publicat 14/10/2014 17:10

El LXIII Premi Planeta rep més novel·les policíaques i menys històriques

Jurado Premio Planeta
EUROPA PRESS

BARCELONA, 14 oct. (EUROPA PRESS) -

El XLIII Premi Planeta, dotat amb 601.000 euros per a l'obra guanyadora i 150.250 per a la finalista, escollides entre les 453 presentades al concurs, ha rebut aquest any una proporció més elevada de novel·les policíaques que de novel·la històrica.

Segons ha explicat el membre del jurat Juan Eslava Galán en roda de premsa aquest dimarts per explicar les deu finalistes preseleccionades, ha argumentat que això es deu "sens dubte, al fet que s'escriu el que es llegeix, i les modes literàries van i vénen".

La sentència es donarà a conèixer aquest dimecres durant un sopar que tindrà lloc al Palau de Congressos de Catalunya al qual assistiran la ministra Ana Pastor; el president de la Generalitat, Artur Mas; el secretari d'Estat de Cultura, Juan Manuel Lassalle, i el secretari general del PSOE, Pedro Sánchez.

El jurat està format per Alberto Blecua, Juan Eslava Galán, Pere Gimferrer, Carmen Posadas, Rosa Regás, Emil Rosales, i Fernando Delgado, que s'ha incorporat aquest any en substitució d'Àngels Caso i al qual el president del Grup Planeta, José Manuel Lara, ha donat la benvinguda.

Lara ha explicat que en els 63 anys d'història d'aquest guardó ha rebut 21.000 obres, i ha venut 41 milions d'exemplars, i ha fet broma davant les especulacions sobre els guanyadors, com el pilot Fernando Alonso, que: "Com sempre, quan es tira a tot, algun tir toca de prop".

Lara també ha parlat sobre el repte d'internacionalitzar el seu catàleg d'autors a l'àmbit idiomàtic, per la qual cosa es treballarà molt seriosament: "No hem sabut transvasar els nostres autors a altres àmbits idiomes. Tant de bo ho aconseguim".

LLUITA CONTRA LA PIRATERIA

Com és tradicional, Lara ha aprofitat per carregar contra la pirateria, i ha afirmat que cal dotar dels mitjans suficients per lluitar contra les còpies il·legals: "És important que els bloquejos dels webs pirates siguin immediats", ha expressat.

"Els editors no volem guanyar diners ni especialment ni gràcies als internautes, sinó que pretenem que no els treguin als nostres autors", ha reiterat Lara, que ha dit que no vol imaginar-se cap dels seus autors com passa amb alguns cantants, que omplen places de toros cantant, però no poden viure d'aquests concerts perquè els seus fans es descarreguen els seus discos.

Per aquesta raó, ha remarcat que cal conscienciar la societat tal com s'ha fet a França: "El comprador cometia una falta comprant, se l'emportaven, li posaven una multa i li feien perdre la tarda; això era crear una cultura".

ELS FINALISTES

Respecte a les deu obres finalistes, Eslava ha començat dient que la costumista 'Un hombre indeciso', de l'autor amb pseudònim Lares, és protagonitzada per una dona que deixa plantat el seu marit per anar-se'n a una ONG a Etiòpia, d'on tornarà embarassada: "Parla de les persones que han passat la cinquantena i veu de manera retroactiva la crisi dels 40".

'Los crímenes del cromosoma XY', de l'autor amb pseudònim Eduardo Nevado, és una obra d'estil anglosaxó que parla sobre màfies ucraïneses establertes a Marbella: "Els independentistes i els prorussos s'enfronten, el que està succeint a Ucraïna ho traslladem a Marbella".

La història 'Alas retráctiles', d'Alfonso Pereyra, tracta sobre un arquitecte d'èxit que té al·lucinacions després de divorciar-se, mentre que l'obra 'Se llamaba Sébastien', del pseudònim Coral Teide, és una "intriga detectivesca", que arriba amb una història d'amor tardorenc per part d'una dona de mitjana edat supervivent de la 'gauche divine' barcelonina que s'enamora d'un francès.

'El 44 de la calle Armonía', de Jesús Miguel Martínez, parla sobre una comunitat de veïns que se serveixen d'un crim per "enrevessar-ho tot" i fer xantatge al propietari de l'immoble, que pretén vendre la finca a una cadena hotelera.

La road movie 'El viaje', de Miguel Siso-Fernández, és la història d'un home apocat casat amb l'exdona d'un policia corrupte, una parella que vol comprar un nadó i "aquí es complica la cosa".

La novel·la policíaca 'La ciudad de las tormentas', de Jesús Miguel Martínez, està ambientada a la Veneçuela actual, on un periodista un pèl naïf decideix explorar els baixos fons de Caracas, amb "aventures que li sobrevenen"; al seu torn, 'Donde brotan las violetas', de Daniel de Jorge, és una novel·la costumista i romàntica en què una anciana va desgranant els seus records a la seva cuidadora.

'Comiendo sonrisas', de Tadea Lizarbe Horcada, és una novel·la híbrida amb tanta intriga com frescor, on una jove soltera amb problemes d'autoestima indaga sobre la seva mare; i 'La vida no regalada', de Luis Cabrera Sánchez, és una saga familiar costumista que comença durant la Guerra Civil per part d'una família de Jaén que acaba a la Barcelona del tardofranquisme.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés