Actualitzat 25/05/2015 17:11

L'organista punk Cameron Carpenter reivindica que l'orgue "no és de Déu"

Cameron Carpenter, organista
Foto: EUROPA PRESS

"No hi ha cap orgue que sigui més important que la música i que l'organista", reivindica

   BARCELONA, 25 Maig (EUROPA PRESS -

   L'organista punk nord-americà Cameron Carpenter ha arribat aquest dilluns a Barcelona per debutar dimarts a la ciutat amb un concert al Palau de la Música Catalana, i ha reivindicat que l'orgue "no és un instrument de Déu".

   En roda de premsa, Carpenter ha explicat que intenta donar el màxim de si mateix, i ha avisat que l'orgue és massa important per deixar-lo només als organistes: "No és un instrument de Déu, ni per a pocs, ni per a especialistes. És un instrument de la ciència i com a tal cal gaudir-lo".

   Ha lamentat que l'orgue està en crisi i que "només pot salvar-se a través de l'anàlisi científica, i no a base de tonteries pseudoreligioses sense sentit", ja que cal entendre la física de l'instrument, que és verdadera tecnologia.

   En aquest sentit, ha reivindicat que l'orgue sempre ha estat a l'avantguarda de la tecnologia humana, i ha defensat que "fins a la invenció del telèfon, l'orgue era la màquina més sofisticada creada per l'ésser humà".

   El músic ha exalçat que l'orgue és l'únic instrument que crea música fent servir una font d'energia fora del cos humà i té implicacions sobre l'infinit, cosa que ha reivindicat que és per motius científics i no "per tonteries religioses", i ha assegurat que aquest instrument conté una espècie de trinitat.

   Com a primer element, ha citat el temps, un aspecte que els orgues són capaços de malejar per oferir una sensació totalment diferent; en segon lloc, la freqüència de l'orgue és capaç d'arribar als sons més baixos i als més aguts, i en tercer lloc té una paleta tonal que s'expressa "de manera particularment clara".

REDEFINIR TRADICIONS

   Carpenter ha defensat que un artista pot ser mesurat tant pel seu respecte a la tradició, com per la seva capacitat de crear noves tradicions i redefinir les antigues, un principi que és més important per als organistes que per a cap altre artista.

   Ha dit que tot i que sigui molt normal pensar que l'orgue té valor pel seu compte, aquesta mirada és un error colossal, perquè "no hi ha cap orgue que sigui més important que la música i que l'organista".

   Amb 34 anys, té un repertori que supera les grans obres per a orgue de la literatura universal, a més de les seves pròpies composicions i col·laboracions amb artistes de 'jazz' i pop versionant estàndards d'aquests gèneres; ha estat el primer organista nominat a un Grammy per un àlbum en solitari, 'Revolutionary', el 2008, i convidat les últimes temporades per Simon Rattle i la Berliner Philharmoniker.

   Sobre el seu tall de cabell estil punk, ha dit que com que està "maleït amb cabell tremendament arrissat" ha necessitat un llarg camí d'experimentació per trobar un estil de pentinat harmònic amb la seva cara.

   El director artístic adjunt del Palau de la Música, Víctor Garcia, ha assegurat que "sota la pell d''enfant terrible' s'amaga un revolucionari de l'instrument", que és tècnicament impecable amb aportacions sonores molt importants, a més de ser un gran arranjador i versionador des de temes de 'jazz' fins a pop radical, cosa que el converteix en un artista únic.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés