Actualitzat 29/05/2018 13:47

El llibre 'Cartells catalans' recull 170 exemples de cinc etapes del cartellisme d'espectacle

Presentació de  'Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015'
EUROPA PRESS

BARCELONA, 29 maig (EUROPA PRESS) -

El llibre 'Cartells catalans. Òpera, teatre i espectacles 1890-2015' (Enciclopèdia Catalana) recopila una mostra representativa de 170 cartells catalans dedicats a l'espectacle, principalment al teatre i a l'òpera, publicats des de finals del segle XIX fins a principis del XXI d'alguns dels artistes i dissenyadors catalans més reconeguts.

En roda de premsa aquest dimarts, l'editor d'Enciclopèdia Catalana, Joan Ricart, ha explicat que el llibre representa 125 anys d'història del cartellisme a Catalunya ordenats cronològicament, fet que permet veure la història de la ciutat i com ha canviat la societat: "Anem dels Quatre Gats de Ramon Casas al Sónar".

El llibre, de gran format, "permet gaudir dels cartells com a peces artístiques", ha destacat Ricart, que van acompanyats d'una fitxa tècnica que reuneix les dades que es coneixen, com l'autor, la data, les mesures i el taller d'arts gràfiques, gràcies al Centre de Documentació i Museu de les Arts Escèniques de l'Institut del Teatre (MAE), la Biblioteca de Catalunya i l'Arxiu Nacional de Catalunya.

La directora de la unitat gràfica de la Biblioteca de Catalunya, Roser Pintó Fàbregas, ha assenyalat que el format del llibre no és exactament igual al dels cartells, encara que s'apropa, sinó que és com els 'coffe table books' anglesos dissenyats per tenir-los oberts en la taula de la televisió "per veure'ls canviar i seguir el recorregut".

CINC ETAPES DEL CARTELLISME CATALÀ

La primera etapa que mostra el llibre és del 1890 al 1924 amb els primers exemples de cartells de colors i, en aquest sentit, Pintó ha assenyalat que "és un miracle que hagin sobreviscut a l'actualitat perquè la seva finalitat era la caducitat perquè estaven concebuts per fer propaganda d'actes i esdeveniments".

Ha destacat, també, que tot i ser anuncis, "són l'expressió testimonial de diferents èpoques, tant des del punt de vista artístic com a social", com ho reflecteixen els cartells del 1925 al 1939, que representen l'edat d'or, etapa en què els artistes plàstics comencen a especialitzar-se i a defensar els drets d'autor.

El doctor en Història de l'Art per la Universitat de Barcelona (UB) Santi Barjau ha explicat que el llibre ha intentat representar totes les èpoques, com del 1940 al 1966 amb la postguerra i del 1966 al 1989 de la dictadura a la democràcia, amb varietat d'estils i tècniques i amb dissenyadors representats per diferents escoles i tendències.

L'última etapa que mostra el llibre va del 1990 amb l'esclat de la democràcia i la recuperació de les institucions que van permetre els Jocs Olímpics al 2015 amb cartells de festivals actuals com el Sónar i, en aquest sentit, Ricart ha dit que l'elecció dels cartells ha estat "el més equilibrada possible".

Finalment, Pintó ha explicat que actualment a Barcelona s'ha substituït el cartell per les banderoles per falta d'espai públic i ha assegurat que això només succeeix a la ciutat catalana, encara que ha explicat que existeix "una actitud proactiva" per buscar i recopilar els cartells d'etapes anteriors.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés