Publicat 25/05/2024 10:50

Un llibre analitza la supervivncia de les biblioteques i el seu paper en la lluita contra la desigualtat

Archivo - Els historiadors Andrew Pettegree i Arthur der Weduwen, autors del llibre 'Bibliotecas. Una historia frágil'
ALAN RICHARDSON - Archivo

'Bibliotecas. Una historia frágil' homenatja aquests "refugis comunitaris" en l'era digital

BARCELONA, 25 maig (EUROPA PRESS) -

Els historiadors Andrew Pettegree i Arthur der Weduwen analitzen en el llibre Bibliotecas. Una historia frágil' (Capitán Swing) el paper que aquestes institucions han tingut en la lluita contra la desigualtat social i el control ideolgic, la seva supervivncia al llarg dels segles i la importncia del colleccionisme privat.

En unes declaracions a Europa Press, Pettegree ha afirmat que combatre la desigualtat social ha estat la principal missió de les biblioteques públiques des de la seva creació "i no hi ha dubte que aix continuar sent així: un refugi per a les persones sense llar, persones ansioses o solitries, o simplement aclaparades per les complexitats de vida moderna".

Aquest paper dependr en el futur de fins a quin punt la lectura continua sent un instrument decisiu en la socialització i l'educació: "En última instncia, les biblioteques no poden assumir el paper de govern. Si combatre la desigualtat social deixa de ser part de la política pública, les biblioteques no hi poden fer gaire per omplir el buit".

Respecte a la convivncia de les biblioteques amb internet, reflexiona: "Ves a qualsevol biblioteca ara i trobars línies d'ordinadors per a ús públic. En la primera dcada del segle XXI, la Fundació Bill i Melinda Gates va invertir milers de milions a permetre l'accés en línia a través de biblioteques públiques a frica, sia i Amrica del Sud i Central. Van veure aix, amb tota raó, com un instrument vital d'empoderament en l'era digital".

Els autors del llibre creuen que les biblioteques són comunitries per naturalesa i dubten que sigui possible combatre les conseqüncies d'un món atomitzat on els humans es retiren al seu propi món electrnic privat.

COLLECCIONISME PRIVAT

El llibre analitza com al llarg de la Histria les biblioteques s'han abordat exclusivament en termes de grans edificis i colleccions institucionals, quan en realitat gran part de les colleccions procedeix de llibres que els ciutadans tenien a casa.

"El colleccionisme privat sempre ha estat la base del llibre. Una forma d'autoeducació, un comfort per les pressions de la feina, un refugi en períodes d'adversitat política. Aquest és particularment el cas en temps de guerra o dislocació social, com hem vist en els conflictes de l'era moderna", afirma Pettegree.

Recorda que, durant el primer any de la guerra a Ucrana, més de 300 biblioteques públiques van ser malmeses o destrudes, per "els llibres continuen vius, en milers de cpies en mans privades. Continuen sent un arma vital en la lluita contra el control governamental de l'opinió i de l'esperit hum, paper que han exercit des que els primers llibres van circular en forma de rotllos de papir".