Publicat 30/12/2019 10:43CET

L'impacte socioeconmic d'accidents de trnsit amb nens a Espanya és de 700 milions a l'any

Portada de l'informe 'L'impacte dels accidents de trnsit amb víctimes infantils' encarregat per Fundació Abertis a la London School of Economics and Political Science (LSE) i publicat el 2019
FUNDACIÓN ABERTIS

Suma 19.600 milions en els vuit pasos analitzats en un estudi de la London School per a Fundació Abertis

BARCELONA, 30 des. (EUROPA PRESS) -

L'impacte socioeconmic dels accidents de trnsit amb nens de 0 a 17 anys a Espanya és d'uns 700 milions d'euros anuals (15,08 euros per cpita), segons un estudi recent de la London School of Economics and Political Science (LSE) encarregat per la Fundació Abertis i que ha recollit Europa Press.

L'informe 'L'impacte dels accidents de trnsit amb víctimes infantils', que estudia dades dels darrers anys, recull que el 2016 a Espanya hi van haver 102.362 accidents, amb 61 nens morts (que representa el 3,37% de les 1.810 defuncions).

Les morts infantils reflecteixen les tendncies observades en les víctimes adultes: no s'aprecia correlació entre les morts i la densitat de vehicles (Espanya, el país amb la segona densitat de vehicles més gran dels vuit analitzats, té el nombre de víctimes mortals més petit).

TIPUS DE COSTOS

Els costos mdics dels accidents infantils suposen uns 30 milions a l'any; els danys materials (en vehicles i infraestructures) uns 2,6; els costos administratius uns 1,9 milions; els de producció (prdua de producció) ronden els 58.000 euros, i el cost hum arriba als 662 milions.

El cost hum es calcula multiplicant la renda per cpita d'un país pel concepte Avad (anys de vida ajustats per discapacitat: és la suma dels anys de vida perduts per mort prematura i els anys perduts per discapacitat, el total de la qual equival a un any de vida saludable perdut).

Quant a la prdua de producció, es dona quan la víctima pateix una incapacitat temporal o permanent després d'accidentar-se; per la prdua total de producció per mort; o per la possible prdua d'ingressos familiars del ferit.

Es considera que el cost social i econmic dels accidents és més gran quan les lesions ocorren en una edat més primerenca, perqu el cost s'acumula més anys que en els membres de la societat més grans.

DIES PERDUTS PER IMPACTE PSICOLGIC

L'estudi ha analitzat dades de fonts diverses per estimar els dies perduts per l'impacte psicolgic dels nens per culpa dels accidents: el 2016, els nens van perdre 468 per trastorn psiquitric, 286 per depressió, 55 per estrs postraumtic i 52 per ansietat, cosa que suma 861 dies perduts.

També es constata que Espanya "va al capdavant dels 28 pasos de la UE en la reducció més gran de víctimes mortals" per accidents de trnsit entre el 2001 i el 2015.

IMPACTE EN ALTRES PASOS

L'informe analitza vuit pasos amb diferents nivells de riquesa i on l'impacte suma 19.600 milions d'euros: Frana, Itlia, Xile, el Brasil, l'Argentina, Puerto Rico i l'Índia, a més d'Espanya.

Si s'apliquessin les millors prctiques per prevenir accidents, s'estima que podrien salvar-se les vides de 1.342 menors (amb una reducció del 5% en pasos de renda alta i del 10% en els de renda mitjana o baixa): la xifra equival al cost socioeconmic global de prop de 895 milions d'euros.

Als pasos en desenvolupament, les lesions per accident de trnsit provoquen més del 90% de totes les morts, i arreu del món són la principal causa de mort infantil de nens de més de 10 anys.

L'informe, del professor i investigador del LSE Alexander Grous, és fruit de 12 mesos de feina, amb nou mesos d'investigació per obtenir dades i xifres amb informació mdica d'hospitals i dels principals centres de trauma dels pasos avaluats.

A més, l'informe constata la necessitat d'incrementar la inversió global en infraestructures, com una de les mesures més efectives per reduir els accidents de trnsit, un dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides; i també cita sancionar i fer campanyes educatives per als nens i la comunitat, entre d'altres accions.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés