Publicat 08/01/2019 16:12

El Liceu reposa una "clssica i elegant" Madama Butterfly aquest gener

Presentació de 'Madama Butterfly' al Liceu
Europa Press

Ainhoa Arteta i Lianna Haroutounian interpretaran a Ciao-Ciao-San

BARCELONA, 8 gen. (EUROPA PRESS) -

El Gran Teatre del Liceu de Barcelona comenar el 2019 amb la reposició d'una versió "molt clssica, elegant i intelligent" de l'pera de Giacomo Puccini, 'Madama Butterfly' amb les sopranos Ainhoa Arteta i Lianna Haroutounian i els tenors Jorge de León i Rame Lahaj, amb la producció de Moshe Leiser i Patrice Caurier.

Aquest muntatge del Liceu i la Royal Opera House-Covent Garden --que podr veure's des d'aquest dissabte i fins al 29 de gener-- va ser un xit el 2006 i 2013, i torna al teatre barceloní sota la batuta del mestre Giampaolo Bisanti, i la directora artística de la sala, Christina Scheppelmann, ho ha considerat una proposta "molt esttica".

Bisanti ha explicat que tota la producció s'articula entorn de la jove geisha Ciao-Ciao-San --obligada a casar-se amb el tinent nord-americ Pinkerton i repudiada després per aquest--, com "un Sol al voltant del qual gira tot".

Al seu parer, la música de Puccini castiga en el tancament l'actitud de Pinkerton, després del sucidi de la geisha perqu inclou un sol major que no té res a veure amb la resta de la partitura final: "Per a mi, aquesta diferncia tan radical té un significat molt clar: el cstig que s'imposa a Pinkerton".

"Ella ha mort per aix té continutat, i segurament algú escriur 'Madama Butterfly II: The Revenge", ha vaticinat Bisanti, ja que la música de Puccini deixa la partitura sense tancar, i obre un nou camí perqu Pinkerton rebi el seu cstig.

Ha instat a retornar-li la italianitat a aquesta pera de Puccini, que va tenir una estrena molt fracassada --que va ferir profundament el compositor-- per ser destrossadora i per motius polítics.

Com a motius d'aquell fracs ha explicat que va tenir una iconografia molt forta, amb una prostituta --un tema no gaire tractat--, a més de la contraposició de dos mons i un component molt masclista que qualificava de joguina la noia amb la qual Pinkerton s'havia casat, "cosa molt diferent al que estava acostumat a veure el públic".

DEBUT AL LICEU

La soprano armnia Lianna Haroutounian debutar al Liceu amb el paper de Ciao-Ciao-San: "Vocalment, és molt difícil l'inici de l'pera", ha confessat, mentre que la cantant basca Ainhoa Arteta s'estrenar en el rol en un moment de gran maduresa personal.

Per a la cantant armnia, la producció és molt bonica i clssica, i ha detallat: "És una dona molt emocional i alhora sensible, que requereix molts colors diferents", ja que és un personatge frgil, fort, madur i profund, a part d'innocent i pur.

"La música és molt emotiva, ens agafa tan fort que hem d'estar concentrats", ha agregat la cantant, que ha assegurat que el personatge requereix generositat.

El tenor debutant al Liceu Rame Lahaj ha detallat que el més difícil és fer que el paper del tinent Pinkerton sigui estimat pel públic: "Per molt bé que ho facis i que cantis és un paper que sempre irrita al públic".

"Actua de la manera que actua perqu té el poder que li donen els diners, i decideix que li és igual, que pensa divertir-se i gaudir de tot all", ha dit el tenor, encara que ha assenyalat que el cantant s'adona al final de que all no est bé, per ja és massa tard.

Per al tenor Jorge de León, Pinkerton és un personatge "bastant agre i dur perqu no sent tot el que expressa, i ell és l'exponencial culpable de la situació".

"Ens estem trobant amb una realitat actual de pederstia i turisme sexual", ha lamentat el tenor, que ha animat a entendre que no és el tipus de personatge del qual un es pot enamorar o sentir-se identificat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés