Actualitzat 06/03/2023 13:42

L'Hospital Clínic de Barcelona diu que el ciberatac de diumenge "ve de fora d'Espanya"

EUROPA PRESS - LORENA SOPENA

Es desprogramen consultes externes, cirurgies no urgents i extraccions

BARCELONA, 6 (EUROPA PRESS)

L'Hospital Clínic de Barcelona ha afirmat aquest dilluns que el ciberatac 'ransomware' (que encripta les dades d'un sistema per sol·licitar un rescat a canvi d'alliberar-les) que el centre va patir diumenge "no és un atac que ha vingut de l'Estat espanyol, ve de fora d'Espanya".
 
Així ho ha explicat el secretari de Telecomunicacions i Transformació Digital de l'Hospital Clínic de Barcelona, Sergi Marcén, al costat del director mèdic de l'hospital, el doctor Antoni Castells, i el director general de l'Agència de Ciberseguretat de Catalunya, Tomàs Roy.
 
Ha assegurat que continuen desprogramades les cirurgies electives, les visites del centre d'extraccions i consultes externes, i durant aquest dilluns continuaran redireccionant els casos urgents com infarts i ictus a altres centres.
 
Marcén ha manifestat que han contactat amb els Mossos d'Esquadra i la Interpol i que miren d'identificar la causa d'aquest atac mentre treballen per recuperar la informació, determinar-ne l'abast i poder tornar a la normalitat.
 
"No hi ha hagut cap atac a la base de dades de l'hospital i gràcies a les còpies de seguretat es podrà salvar molta informació", ha afegit Marcén.
 
Així mateix, ha detallat que aquests hackers són coneguts, i que "normalment ho fan a canvi de diners", tot i que ha negat que actualment s'hagi demanat cap rescat i que, encara que el rebin, no negociaran.
 
ATAC "SOFISTICAT I COMPLEX"
 
Per la seva banda, Roy ha manifestat que aquest atac de 'ransomware' és "sofisticat i complex", per l'abast que ha tingut i per les tècniques utilitzades, i ha explicat que estan recuperant de manera gradual la informació mentre prioritzen aixecar els serveis i contenir l'impacte dels danys.
 
Ha celebrat que les còpies de seguretat no s'han vist afectades perquè "estaven custodiades 'off line'", i ha explicat que el ciberatac s'ha fet de manera transversal i que no tots els sistemes s'hi han vist compromesos.
 
Roy també ha detallat que la Generalitat rep 1.700 milions de ciberatacs cada any --4,3 milions diaris--, i que 2.000 són incidents de seguretat.
 
NO HA AFECTAT LA HISTÒRIA CLÍNICA
El doctor Castells ha especificat que el sistema que conté la informació dels pacients està íntegre, però que la interacció amb aquest sistema està malmesa, per la qual cosa no poden accedir a la informació i han de treballar "més lent i en paper".
 
Ha detallat que l'activitat urgent de diumenge es va fer correctament, i que els més de 800 hospitalitzats es van poder tractar, tot i que "per reduir la pressió" es va demanar als altres hospitals de Barcelona i al Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) que derivessin els transports sanitaris urgents a altres centres.
 
SERVEIS DESPROGRAMATS
 
Castells ha afegit que es poden fer les proves radiològiques i les analítiques, tot i que s'han desprogramat 150 cirurgies programades, unes 3.000 visites externes i prop de 300 extraccions en espera de reprogramar-les.
 
"Ahir a la tarda, veient l'impacte de l'afectació, estava clar que avui no se solucionaria el problema, i vam fer un nou pla de contingència en què es van suspendre les cirurgies electives, les consultes externes a totes les seus del Clínic i l'activitat al centre d'extraccions", ha especificat.
 
Així mateix, el servei de farmàcia dels pacients ingressats s'ha hagut de fer en paper, per la qual cosa "es triga més a preparar la medicació i la cerca de la medicació es fa manualment".
 
"No sabem quant trigarem a aixecar el sistema. És difícil fer una previsió. Fa més de 24 hores que treballem de manera ininterrompuda per poder-lo aixecar. El pla de contingència ens permet treballar en bones condicions, però la recuperació i poder treballar amb normalitat és el que ens està condicionant en aquests moments", ha resolt Castells.
 
 
 

Articles Relacionats

Contingut patrocinat