Publicat 04/01/2015 14:11

L'escola actual ensenya d'una manera diferent de com aprèn l'ésser humà, segons un expert

Marco Zagal y Betzabé Lillo
EUROPA PRESS

Betzabé Lillo afirma que "Maria Montessori defensava que educar els nens en un ambient pacífic portaria aparellada una societat pacífica"

MÚRCIA, 4 gen. (EUROPA PRESS) -

Marc Zagal i Betzabé Lillo, dos experts i educadors del Mètode Montessori, van defensar després d'impartir un taller sobre Ambients Preparats a Múrcia que "l'escola actual ensenya d'una manera diferent de com aprèn l'ésser humà".

Prop de 100 persones van participar en total durant les tres jornades que va durar el Taller d'Ambients organitzat per Montessori Múrcia i portat a terme a l'Escola Infantil Los Granaos del Bojar (Beniaján).

Aquest taller va estar impartit pels experts xilens Marc Zagal i Betzabé Lillo que porten sis anys investigant sobre el Mètode Montessori a Espanya. "La gran participació al taller demostra la necessitat que hi ha a la societat d'explorar altres eines per millorar l'educació i el procés formatiu del nen", ha indicat Zagal.

I és que, segons ha explicat, "estem en un context on l'Educació s'ha convertit en una preocupació principal tant a l'escola com a casa. En el cas dels professors perquè s'adonen que els falten eines per fer bé la seva feina; i en el cas de les famílies perquè s'ho passen malament amb els deures dels nens, una tasca a la qual han de dedicar molt temps perquè els estudiants assoleixin la mínima".

Tot això, unit al context de la crisi econòmica, fa que les famílies "tinguin por sobre el futur dels seus fills, sobre la qualitat del mètode educatiu, el que fa que es comencin a qüestionar el sistema educatiu", subratlla Zagal.

A Espanya, el Mètode Montessori s'ha enfocat històricament a partir d'uns materials de treball. "Tot i això al taller fet a Múrcia hem fet la tasca inversa, incidint més en els ambients psíquics i en aquesta concepció còsmica i planetària que tots estem relacionats", afirma Lillo.

I és que, segons explica, "els materials del Mètode Montessori són fonamentals, però només són un granet de sorra de tot el que va fer María Montessori".

Marc Zagal porta sis anys investigant sobre el Mètode Montessori i vinculant aquesta investigació a la Neurociència. "Per a la nostra proposta és molt important resituar què és Montessori i per on es comença, i el primer és trencar amb el vell mite urbà que per començar cal omplir-se de materials Montessori".

El seu treball a Catalunya en escoles públiques i privades, així com amb associacions de pares, els ha portat a la conclusió que, tot i que el material és molt important, començar per ell és un error.

"El que fem a l'escola és estudiar lleis, fórmules i teoremes per entendre el món que ens envolta, obligant als nens a fer un treball d'abstracció brutal. Montessori promou abans d'enfrontar-se a aquesta abstracció una preparació de l'ambient psíquic perquè el nen s'acosti al coneixement d'una manera fluida, harmònica i autoexigent", incideix Zagal.

Un 'mite urbà' que envolta el Mètode Montessori i que Zagal i Lillo desmenteixen "malgrat que està tremendament arrelat a Espanya" és que el Mètode està dirigit només a les elits, una conclusió que en part es deu al fet que els materials són cars.

"El material és una eina, però el fonamental és el nen, un ambient preparat on les necessitats fisiològiques, comunicacionals i emocionals estiguin cobertes, perquè el nen pugui transformar-se en un ésser que crea i construeix, que descobreix el món", subratlla Zagal.

LA PART CENTRAL DE LA PROPOSTA MONTESSORI

Lillo explica que la part central de la proposta de María Montessori és la transformació espiritual de l'ésser humà, de la mateixa manera que els éssers humans hem estat capaços de transformar la naturalesa. Per aquesta raó, se li dedica molts capítols i materials a la preparació del docent, en el cas dels col·legis, i dels pares, en el cas de la família.

Alhora, un altre pilar és treballar la pau. "Maria Montesorri tenia la convicció que educar els nens en un ambient pacífic tindria com a conseqüència tenir la societat pacífica, per la qual cosa el rerefons final és la recerca de la pau en el món", destaca.

Altres característiques de les persones formades amb el mètode Montessori, segons Zagal, "és que són més autònomes, propositives i molt capaçes a l'hora de prendre decisions, sense por a l'error". Tot i això, afegeix, "actualment la gent estudia per aprovar, per arribar al cinc, no per aprendre i ser millor persona".

D'altra banda, defensa que l'escola actual "ensenya d'una manera diferent de com aprèn l'ésser humà". "L'ambient estressant i la competitivitat a la qual sotmetem als estudiants són contràries a l'aprendre, perquè el cervell aprèn d'una manera relaxada".

EL TALLER

El taller va estar orientat a tots els professionals al camp de l'educació i àrees afins, així com a famílies que busquessin una primera aproximació als plantejaments de María Montessori, creadora d'aquest mètode alternatiu.

D'aquesta manera, el taller es va portar a terme en tres jornades, una d'elles oberta prèvia inscripció, la de divendres 26, de 17.30 a 20.00 hores, on es va portar a terme la conferència 'Disseny d'Ambients Preparats per a l'Aprenentatge des d'un punt de vista biològic'. Les altres dues jornades van ser concebudes de manera unitària però dividides en dues jornades.

La jornada de dissabte 27 desembre va tractar sobre 'Ambients Preparats per a l'Aprenentatge de nenes i nens d'Educació Infantil'; mentre que la de diumenge 28, va abordar els 'Ambients Preparats per a l'Aprenentatge de nenes i nens de primària', també a 70 euros.

Betzabé Lillo és fundadora i directora acadèmica de Montessori Canela, membre de l'Associació Montessori Espanyola (AME) i té un Màster en Intervencions Socials i Educatives (UB). A més, és col·laboradora del Grup d'Investigació i Assessorament Didàctic (GIAD) de la Universitat de Barcelona.

La seva activitat com a investigadora se centra en el context de Pedagogia Hospitalària, en la metodologia activa a la feina amb estudiants en situació de malaltia (treball educatiu amb estudiants en situació de malaltia); i sobre educació activa-Montessori, vincle família-escola i 'autogestió-participació' en la infància.

D'altra banda, és secretària executiva de l'III Fòrum Internacional Innovació i Creativitat (INCREA 2011), membre del Comitè Organitzador del mateix. Així com formadora de formadors en Educació Montessori i Neurociència, a l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona, al Màster i Postgrau d'Educació Infantil 'Sistemes educatius d'arreu i implementacions de corrents pedagògiques actuals'.

Marc Zagal, és doctor en Educació i Societat de la Universitat de Barcelona. Té un màster en Didàctiques de les Ciències Experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona i és professor de Química i Biologia, en l'especialitat de creativitat i aprenentatge, Neurociència aplicada a l'educació a partir de l'enfocament Montessori.

Col·laborador del Grup d'Investigació i Assessorament didàctic (GIAD) de la Universitat de Barcelona, és fundador, director i formador de Montessori Canela, on ha realitzat diverses activitats formatives i d'assessorament en educació Montessori, Neurociència i ambients preparats, en relació amb l'aprenentatge escolar en projectes d'educació lliure del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya a Escoles Bressol.

També és formador de formadors en Educació Montessori i Neurociència a l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona, al Màster i Postgrau d'Educació Infantil 'Sistemes educatius d'arreu i implementacions de corrents pedagògiques actuals'.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés