Les 38 dones entrevistades van sentir que el judici "anava contra elles"
BARCELONA, 13 des. (EUROPA PRESS) -
El Centre de defensa dels drets humans Irídia ha constatat en un informe que les víctimes de violència sexual que denuncien i afronten un procés judicial són víctimes de violència institucional perquè no són ateses adequadament pels operadors jurídics i senten que "el judici va contra elles" perquè han de demostrar la seva pròpia innocència.
Així ho ha expressat l'advocada i membre d'Irídia, Carla Vall, en presentar l'informe 'Violència institucional i revictimització en el sistema judicial i de denúncia de les violències sexuals', realitzat per l'Àrea de Gènere de l'entitat sobre la base de 38 entrevistes qualitatives amb dones.
Vall, coordinadora de l'informe, ha explicat que el punt en comú que tenien totes les dones entrevistades és que van sentir durant el procés que eren elles les responsables de demostrar que l'agressor era culpable i que no havien volgut la violència sexual patida.
L'advocada d'Irídia ha plantejat que, de totes les dones que van participar en l'estudi, tan sols una va manifestar que es van complir les seves expectatives durant el seu procés judicial, i va ser "perquè no l'havien maltractat", ha precisat.
Ha recordat que cap dona s'exposa al risc de fer una denúncia falsa perquè sí, perquè per exemple quan una dona denuncia "el seu entorn es disgrega".
"En abstracte tothom vol combatre-la (la violència sexual), però quan es denuncia, apareixen els mites i estereotips", ha abundat.
PROPOSTES
Així, des d'Irídia plantegen fer canvis en el sistema judicial per posar el focus en els agressors i que els interrogatoris a les víctimes no se centrin en com va ser la negativa a l'acte sexual, sinó donar per fet que no hi va haver consentiment.
Demanen que els jutges i fiscals, en prendre declaració a la dona, evitin donar per fet que fins que no es diu 'no' de manera clara "hi ha barra lliure de violència sexual".
També han reclamat bandejar les preguntes sobre la víctima: si havia consumit alcohol o drogues, com anava vestida, si va dir clarament 'no' i com va manifestar la seva oposició a l'agressor, entre d'altres, i tenir en compte que si el seu relat és desordenat i amb llacunes es deu al trauma viscut i no a què estigui mentint.
Per a l'advocada, no pot ser que les víctimes siguin "convidades de pedra" al procés judicial: tenen tot el dret a introduir els elements d'afectació de la situació que han viscut i a ser escoltades, ha reclamat.
Després d'aquest estudi, "la gran conclusió" és que la formació de caràcter jurídic no és suficient perquè els operadors jurídics puguin allunyar els mites i estereotips entorn de les violències sexuals i que a més no hi ha diferències de tracte entre els jutjats ordinaris i els jutjats de violència sobre la dona (Vido).