Actualitzat 10/1/2019 13:29:52 CET

Les víctimes en accidents de trànsit van pujar un 7% el 2018 amb 256 morts a tota Catalunya

Juli Gendrau, Miquel Buch i Joan Carles Molinero
Europa Press

Buch assegura que perseguiran els "homicides viaris" i anuncia més vigilància

BARCELONA, 10 (EUROPA PRESS)

Un total de 256 persones van morir en 229 accidents de trànsit al conjunt de la xarxa viària catalana el 2018, la qual cosa suposa un increment del 7% de víctimes mortals respecte al 2017 --que en va registrar 240-- i un 8% més de sinistres mortals.

Són dades presentades aquest dijous en una roda de premsa amb el conseller d'Interior de la Generalitat, Miquel Buch; el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, i el comissari en cap de la Comissaria de Mobilitat de Mossos d'Esquadra, Joan Carles Molinero.

Buch ha assegurat que aquest 2019 aplicaran mesures i perseguiran els infractors, que ha qualificat d'"homicides viaris", amb l'objectiu de reduir la mortalitat amb una major vigilància.

De les 256 víctimes mortals del 2018, 185 van morir en zona interurbana en 159 accidents --un 10% més que el 2017 en tots dos casos-- i 71 persones van perdre la vida en 70 sinistres en zona urbana --un 1% menys de morts però un 3% d'accidents més que el 2017--.

A la zona interurbana, han crescut un 30% els morts en accidents amb un únic vehicle implicat, la qual cosa indica presència de velocitat excessiva, distracció o alcohol i drogues.

INCREMENT D'ATROPELLAMENTS

A més, hi ha hagut un increment dels atropellaments del 240% --de cinc el 2017 a 17 el 2018-- i un augment del 54% dels accidents mortals per sortides de via --de 39 a 60--, aquests últims també relacionats amb factors com la velocitat excessiva, les distraccions o el consum d'alcohol i drogues.

Les distraccions han estat el principal factor concurrent en els accidents amb víctimes, amb presència en el 23% dels accidents de tot tipus, seguides de la infracció d'una norma de circulació, amb un 22%.

Buch ha insistit que les dades del 2018 els preocupen i que redirigiran el pla de contenció iniciat el 2018, que posaran "tots els efectius de trànsit" a la carretera i ha explicat que aquest 2019 entraran en funcionament quatre nous radars de tram.

Gendrau ha considerat que el 2018 va ser "un any dolent" i ha mostrat especial preocupació per l'increment d'atropellaments --encara que ha destacat el descens de mortalitat de ciclistes i motoristes--, així com l'augment de víctimes de més de 74 anys entre 2017 i 2018 --de 7 a 23--.

Molinero ha especificat que una part important dels atropellaments van ser de persones que tenien una avaria en el seu vehicle i que no van utilitzar mesures de protecció com l'armilla.

VIGILÀNCIA I MESURES

El comissari també ha explicat que els Mossos seguiran amb el pla de contenció de l'accidentalitat i que incrementaran l'"activitat policial dinàmica".

Utilitzaran l'helicòpter de l'SCT --que no volava des de feia un any i mig per un conflicte en la licitació-- per "detectar i sancionar les infraccions de més risc" per a la seguretat de les persones.

També incrementaran el nombre de vehicles d'observació camuflats presents a les carreteres catalanes i els vehicles de paisà amb radars mòbils, ha detallat el comissari, que també ha explicat que el 2018 van detectar una "relaxació" en l'ús del cinturó.

Buch ha afegit que impulsaran mesures com noves campanyes de prevenció i millores en la formació, ha demanat a l'Estat una nova llei de mobilitat i seguretat viària, i també ha explicat que estan a l'espera que la Direcció General de Trànsit (DGT) reguli l'ús de vehicles de mobilitat personal com els patinets elèctrics per fer una ordenança genèrica ajustable a cadascun dels ajuntaments catalans.

MÉS ACCIDENTS A TARRAGONA

Per províncies, Tarragona registra l'augment més gran d'accidents mortals entre 2017 i 2018 en zona interurbana amb un 70% --de 23 a 39 sinistres--, mentre que a Girona l'increment és d'un 11% --de 27 a 30--, i Lleida --de 32 a 29-- i Barcelona --de 63 a 61-- registren descensos del 9% i el 3%, respectivament.

Gendrau ha atribuït part de l'augment de Tarragona a l'accidentalitat de l'N-340, que se situa com la via catalana amb més víctimes mortals el 2018, amb 14 --n'hi va haver sis el 2017--, i ha defensat mesures com la restricció de circulació de camions.

En el cas de la zona urbana, els accidents mortals van créixer entre 2017 i 2018 un 30% a Girona --de 10 a 13-- i un 7% a Barcelona --de 44 a 47--, mentre que hi va haver una reducció del 50% a Lleida --de dos a un-- i del 25% a Tarragona --de 12 a nou--.

-. Firma: IMG/AGSB .-

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.