BARCELONA, 3 juny (EUROPA PRESS) -
Les vuit universitats públiques catalanes i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) reservaran a partir del pròxim curs una plaça en cadascun dels graus que imparteixin per a estudiants gitanos inclosos en les mesures vinculades al Programa del Poble Gitano i de la Innovació social de la Conselleria d'Assumptes Socials i Famílies de la Generalitat.
Aquesta mesura es va aprovar recentment al Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) --òrgan en el qual estan representades la Generalitat i les 12 universitats catalanes-- per garantir un accés a la universitat "en igualtat de condicions", ha assegurat la secretària general del CIC, Mercè Jou.
Ha subratllat que la reserva deriva d'una directiva europea que cerca "llevar obstacles" a aquells col·lectius que no tenen les mateixes facilitats per accedir als estudis universitaris.
Jou ha assegurat que la incidència dels estudis universitaris en la comunitat gitana és "baixa" i que volen que deixi de ser-ho, i tingui entre les seves possibilitats de desenvolupament l'estudi d'un grau.
La secretària general del CIC ha assegurat que han de ser els mateixos interessats els qui comuniquin a l'hora de la preinscripció universitària la seva voluntat d'optar a la reserva de plaça, i que aquesta reserva ajudarà a aquells que, malgrat tenir aprovades les proves d'accés a la universitat en qualsevol de les seves modalitats, no arribin a la nota.
Mercè Jou ha remarcat que l'acord del CIC estipula la reserva d'una plaça per cada grau, però que en el cas que més d'un alumne opti a la mateixa s'"ajustaria sobre la marxa" en el marc de possibilitats que ofereix la preinscripció universitària.
El CIC ha acordat delegar al cap de l'Oficina d'Accés a la Universitat la resolució de sol·licituds en els casos que per a l'admissió en un centre d'estudi s'hagi presentat més d'una sol·licitud.
PROGRAMA DEL POBLO GITANO
La Generalitat va aprovar el 2016 la creació del Programa del Poble Gitano i de la Innovació Social que, entre altres aspectes, té per funció desplegar estratègies per implementar actuacions d'èxit en els àmbits d'educació, treball, cultura, justícia, salut, habitatge, mitjans de comunicació, foment de l'associacionisme i ens locals.
En l'actualitat, es manté vigent el IV Pla integral del poble gitano 2017-2020, que té entre les seves mesures i accions "l'increment del nombre d'estudiants gitanos que cursen estudis postobligatoris i/o universitaris".
Per aconseguir aquest objectiu vol continuar els procediments legislatius necessaris per implementar mesures d'acció per a l'accés a la universitat, promoure formacions per superar la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys, i acompanyar en el procés previ i posterior a l'accés a la universitat.