Publicat 16/8/2019 15:34:33 +02:00CET

Les universitats estudiaran al setembre si existeixen diferències de dificultat entre la selectivitat de les CCAA

Selectivitat
EUROPA PRESS - Archivo

El president de la CRUE, que es va mostrar partidari d'una selectivitat única, apunta ara a les desigualtats al batxillerat

MADRID, 16 ago. (EUROPA PRESS) -

La Conferència de Rectors d'Universitats Espanyoles (CRUE) estudiarà al setembre si existeixen diferències "reals" de dificultat entre els exàmens d'accés a la universitat de les diferents comunitats autònomes. Un estudi que la CRUE emprendrà amb o sense l'ajuda del Govern en funcions de Pedro Sánchez.

"Al setembre tenim idea d'abordar algun estudi si no fos possible fer-ho amb els ministeris", explica el president de la CRUE, José Carlos Gómez Villamandos, en una entrevista a Europa Press en la qual recorda que els rectors van sol·licitar el passat mes de juny als ministeris d'Educació i d'Universitats la creació d'un grup de treball per analitzar les possibles diferències de dificultat de la selectivitat entre les comunitats espanyoles.

El nou president de la CRUE, que després de la seva elecció el passat mes de maig es va mostrar partidari d'un examen únic per tot Espanya en considerar que "es produeixen diferències entre les diferents comunitats autònomes", defensa ara que la norma estatal que regula les proves d'accés a la universitat "és correcta", i redueix les possibles diferències a "algun desajustament puntual".

En aquest sentit, Villamandos considera necessari crear aquest grup de treball amb la participació d'Educació i Universitats per "analitzar la situació real amb dades objectives i a partir d'aquí prendre les mesures adequades" per corregir aquestes possibles desigualtats en l'ara denominada Avaluació d'Accés a la Universitat (EvAU).

"Potser les dades objectives posen en evidència que no hi ha tantes diferències com alguns diuen i només hi ha algun desajustament puntual. Aquesta és la impressió amb dades molt per sobre", assegura el president dels rectors espanyols.

REVISAR EL BATXILLERAT

Villamandos precisa que per implantar un examen comú de selectivitat a tot el país, com defensava al maig, seria necessari implantar un "batxillerat únic que no existeix", i relativiza el pes que té la selectivitat en la nota global d'un estudiant per accedir a la universitat.

"No és tanta la diferència que es produeix a la selectivitat en si, sinó les diferències que existeixen en el batxillerat, on si hi ha diferències amb difícil control, i això hauria de ser objecte d'estudi i anàlisi", argumenta Villamandos recordant que la qualificació de batxillerat suposa el 60% de la nota per accedir a la universitat.

En la seva opinió, "quan tenim centres amb mitjanes de batxillerat molt altes respecte a la selectivitat de manera reiterada, hauríem de veure què succeeix", perquè són diferències, segons el també rector de la Universitat de Còrdova, que es produeixen entre centres fins i tot d'"un mateix barri". "I estem parlant que en carreres com les de Ciències de la Salut, s'entra o es deixa d'entrar per mil·lèsimes, per això en el 60% de la nota s'hauria de ser més escrupolós".

POLÈMICA UN ANY MÉS

La selectivitat de 2019, que es va celebrar entre el 3 i el 12 de juny a totes les comunitats espanyoles, va tornar a estar embolicada en polèmica per les suposades diferències entre les proves de diferents territoris, com van denunciar estudiants valencians per la dificultat del seu examen de Matemàtiques.

Aquestes denúncies van encoratjar sengles peticions de Partit Popular i de Ciutadans per implantar una selectivitat única a tot Espanya, proposta que també va rebre el suport de 178.000 persones amb les seves signatures, lliurades a la seu del Ministeri d'Educació i Formació Professional després d'una campanya de recollida promoguda per estudiants.

Mentre se celebrava la selectivitat, la ministra d'Educació i Formació Professional en funcions, Isabel Celaá, va anunciar la creació d'un grup tècnic de treball per detectar i corregir les "incidències" en la dificultat de la selectivitat de diferents comunitats autònomes amb l'objectiu de garantir l'"equitat" dels estudiants de tot Espanya.

"He observat que hi havia algunes incidències que aputaven a certes dificultats diferents i això és el que tractarem", va explicar Celaá detallant que el grup de treball serà mixt i estarà integrat per representants del Ministeri, de les comunitats autònomes i de la universitat, encara que no va posar data concreta al començament de les seves tasques.