Publicat 19/01/2015 14:05

Les queixes al Síndic de Greuges es disparen un 73% des del començament de la crisi

Presentación del Informe 2014 del Síndic de Greuges
EUROPA PRESS

Les protagonistes segueixen sent les polítiques socials i l'increment més gran es produeix en consum

BARCELONA, 19 gen. (EUROPA PRESS) -

Les queixes interposades davant del Síndic de Greuges, Rafael Ribó, s'han disparat un 73% des del començament de la crisi, en passar de 5.610 el 2008 a 9.692 l'any passat.

Ho han revelat aquest dilluns en roda de premsa Ribó i el seu adjunt general, Jordi Sánchez, d'acord amb dades avançades de l'Informe 2014, que pròximament presentarà al Parlament.

La majoria de les queixes i investigacions que el defensor del poble català va tramitar l'any passat, el 40%, van estar relacionades amb les polítiques socials, una xifra semblant a la del 2013 i "la més nombrosa des del 2009".

En aquest apartat destaquen "temes recurrents" com els impagats de la dependència, la gestió de la renda mínima d'inserció (Pirmi), la falta de beques menjador per als menors sense recursos i l'escassetat d'ajudes per a l'emancipació dels joves.

L'increment més gran, pel que fa a volum d'activitat per al Síndic, s'ha registrat a l'apartat de consum: a l'últim any s'han multiplicat per cinc les queixes, fins a representar el 17% del total.

La supervisió de les empreses que presten serveis d'interès general és un àmbit fa poc incorporat a les funcions de la institució --fins ara se centrava en les administracions públiques--, ha recordat Ribó.

La recopilació de dades de l'any passat ha revelat que el volum de reclamacions per possibles irregularitats d'empreses de telefonia, electricitat, gas i aigua "no paren d'incrementar", i el 2014 el defensor del poble català va atendre 2.462 queixes.

En relació amb les actuacions en els àmbits de cultura i llengua, ha destacat que "segueixen sent les que menys volum ocupen, amb un 0,5% del total l'any passat, cosa que evidencia que a Catalunya no existeixen problemes socials" en aquest sentit.

97% D'ACCEPTACIÓ

El 97% de les recomanacions que va efectuar el Síndic l'any passat a empreses i administracions han estat acceptades, el que "consolida l'alt grau d'acceptació de col·laboració" amb la institució.

"He de reconèixer que prenen mesures més ràpid i amb més eficàcia les empreses que les administracions", ha dit, especialment les companyies del sector del consum, més acostumades a gestionar queixes de clients que les institucions públiques.

Aquestes dades demostren que "l'existència d'una ciutadania activa en defensa dels seus drets és el millor i més útil instrument democràtic per avançar en la millora de les administracions", així com el de la protecció efectiva dels drets de les persones.

L'informe també constata que al llarg del 2014 el Síndic de Greuges ha reforçat la seva presència en el territori català, amb desplaçaments a 110 municipis per atendre queixes i peticions dels veïns.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés