BARCELONA 22 març (EUROPA PRESS) -
Un estudi liderat pel Centre d'Estudis Avançats de Blanes (Ceab) del Consell Superior d'Investigacions Científiques (Csic) ha descobert que els boscos d'algues de les illes del Mediterrani són "especialment vulnerables" a patir col·lapses i originar deserts submarins.
Els boscos són un dels pilars dels ecosistemes litorals dels mars temperats com el Mediterrani pel fet d'estar a la base de la cadena alimentària, ja que són la font principal d'energia que sosté la resta d'espècies de la xarxa tròfica.
També capten diòxid de carboni i emeten oxigen --molt important en el context de canvi climàtic--, a més de donar refugi en un gran nombre d'espècies, però al llarg dels últims anys s'ha vist que la superpoblació d'herbívors pot fer "col·lapsar" les comunitats d'algues i originar deserts.
Aquest risc es deu a la falta natural de nutrients de les aigües marines insulars, que no tenen les grans aportacions recollides a través dels rius com passa amb les del litoral continental: "El que demostra aquest estudi és que hi ha zones més vulnerables a causa de la falta natural de nutrients".
Conèixer aquesta informació pot prevenir la desaparició dels boscos d'algues i els recursos associats, segons ha explicat l'investigador del Ceab-Csic i autor principal de l'estudi, Jordi Boada.