Les cèl·lules glials defectuoses poden portar les neurones al Parkinson segons un estudi

Neurones
WIKIMEDIA COMMONS - Archivo
Publicat 10/1/2019 19:06:13CET

MADRID, 10 Ene. (EUROPA PRESS) -

Un grup d'investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) ha demostrat que les versions defectuoses de les cèl·lules del cervell humà anomenades astròcits estan vinculades a l'acumulació d'una proteïna tòxica que és el segell distintiu de la malaltia de Parkinson.

Els astròcits estudiats, derivats de pacients malalts de Parkinson amb una mutació genètica que afecta les funcions de neteja cel·lular, van provocar més acumulació de la toxina, alfa-sinucleina, que els derivats d'individus sans.

El treball, que es publica aquest dijous a la revista 'Stem Cell Reports', suggereix un paper important per a les cèl·lules glials en la malaltia de Parkinson i ofereix possibles nous objectius per desenvolupar teràpies.

"Hem demostrat que els astròcits exerceixen un paper crucial en la malaltia de Parkinson. Els nostres resultats mostren que els astròcits de la malaltia de Parkinson transfereixen una proteïna tòxica a les neurones productores de dopamina", diu la coautora i autora primera Angelique di Domenico, ex-científica postdoctoral a l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (Idibell), de la UB.

Els astròcits en forma d'estel estenen circells ramificats al voltant de les sinapsis i al llarg dels gots sanguinis.

Un estudi previ 'post mortem' va trobar que els pacients de Parkinson tenien una acumulació d'alfa-sinucleina, una proteïna que s'acumula per formar cossos de Lewy, la patologia característica de la malaltia de Parkinson, tant en les seves neurones com en els seus astròcits. Va ser aquesta observació la que va portar els investigadors a examinar el paper dels astròcits en la malaltia.

Van fer servir cèl·lules derivades de diversos pacients de Parkinson amb una mutació LRRK2 i els científics van generar cèl·lules glia derivades de cèl·lules mare.

El 15% dels casos de Parkinson estan relacionats amb una mutació genètica heretada, i el 7% de tots els casos, heretats i esporàdics, estan vinculats a un complex de proteïnes grans anomenat LRRK2.

La funció principal de LRRK2 encara es desconeix, però sembla que exerceix un paper en la dinàmica mitocondrial i l'autofàgia, un procés mitjançant el qual les cèl·lules es descomponen i reconstrueixen els seus components danyats.

Després, els investigadors van utilitzar l'edició del gen CRISPR per rastrejar l'alfa-sinucleina tòxica, perquè va ser generada pels astròcits derivats de les cèl·lules mare i transferida a les neurones productores de dopamina.

"Pensem que els astròcits de la malaltia de Parkinson contenien mitocondris fragmentats, així com diverses vies de degradació cel·lular interrompudes, la qual cosa porta a l'acumulació d'alfa-sinucleina", diu di Domenico.

MORT NEURONAL

L'acumulació d'alfa-sinucleina va fer que les neurones diana, els axons i les dendrites, s'escurcessin i es desintegressin, cosa que va provocar la mort neuronal, diu. D'altra banda, quan es van conrear els astròcits sans amb les neurones dels pacients amb la malaltia de Parkinson, els axons i les dendrites es van regenerar i es va evitar que l'alfa-sinucleina s'acumulés, la qual cosa finalment restableix la funció neuronal, assenyala.

Els autors del treball van utilitzar un medicament, desenvolupat per tractar l'acumulació intracel·lular anormal de materials tòxics, en els astròcits de la malaltia de Parkinson. "Ens emociona veure després del tractament que els processos de degradació cel·lular es van restaurar i l'alfa-sinucleina es va eliminar completament dels astròcits de la malaltia de Parkinson", diu Di Domenico.

"Aquests resultats aplanen el camí a noves estratègies terapèutiques que bloquegen les interaccions patògenes entre les neurones i les cèl·lules glials", afegeix. El proper pas d'aquesta investigació serà estudiar els astròcits del 85 al 90% dels casos de Parkinson que són esporàdics, sense causa genètica coneguda.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.