Publicat 10/01/2019 19:06

Les cllules glials defectuoses poden portar les neurones al Parkinson segons un estudi

Neurones
WIKIMEDIA COMMONS - Archivo

MADRID, 10 gen. (EUROPA PRESS) -

Un grup d'investigadors de la Universitat de Barcelona (UB) ha demostrat que les versions defectuoses de les cllules del cervell hum anomenades astrcits estan vinculades a l'acumulació d'una protena txica que és el segell distintiu de la malaltia de Parkinson.

Els astrcits estudiats, derivats de pacients malalts de Parkinson amb una mutació gentica que afecta les funcions de neteja cellular, van provocar més acumulació de la toxina, alfa-sinucleina, que els derivats d'individus sans.

El treball, que es publica aquest dijous a la revista 'Stem Cell Reports', suggereix un paper important per a les cllules glials en la malaltia de Parkinson i ofereix possibles nous objectius per desenvolupar terpies.

"Hem demostrat que els astrcits exerceixen un paper crucial en la malaltia de Parkinson. Els nostres resultats mostren que els astrcits de la malaltia de Parkinson transfereixen una protena txica a les neurones productores de dopamina", diu la coautora i autora primera Angelique di Domenico, ex-científica postdoctoral a l'Institut de Recerca Biomdica de Bellvitge (Idibell), de la UB.

Els astrcits en forma d'estel estenen circells ramificats al voltant de les sinapsis i al llarg dels gots sanguinis.

Un estudi previ 'post mortem' va trobar que els pacients de Parkinson tenien una acumulació d'alfa-sinucleina, una protena que s'acumula per formar cossos de Lewy, la patologia característica de la malaltia de Parkinson, tant en les seves neurones com en els seus astrcits. Va ser aquesta observació la que va portar els investigadors a examinar el paper dels astrcits en la malaltia.

Van fer servir cllules derivades de diversos pacients de Parkinson amb una mutació LRRK2 i els científics van generar cllules glia derivades de cllules mare.

El 15% dels casos de Parkinson estan relacionats amb una mutació gentica heretada, i el 7% de tots els casos, heretats i espordics, estan vinculats a un complex de protenes grans anomenat LRRK2.

La funció principal de LRRK2 encara es desconeix, per sembla que exerceix un paper en la dinmica mitocondrial i l'autofgia, un procés mitjanant el qual les cllules es descomponen i reconstrueixen els seus components danyats.

Després, els investigadors van utilitzar l'edició del gen CRISPR per rastrejar l'alfa-sinucleina txica, perqu va ser generada pels astrcits derivats de les cllules mare i transferida a les neurones productores de dopamina.

"Pensem que els astrcits de la malaltia de Parkinson contenien mitocondris fragmentats, així com diverses vies de degradació cellular interrompudes, la qual cosa porta a l'acumulació d'alfa-sinucleina", diu di Domenico.

MORT NEURONAL

L'acumulació d'alfa-sinucleina va fer que les neurones diana, els axons i les dendrites, s'escurcessin i es desintegressin, cosa que va provocar la mort neuronal, diu. D'altra banda, quan es van conrear els astrcits sans amb les neurones dels pacients amb la malaltia de Parkinson, els axons i les dendrites es van regenerar i es va evitar que l'alfa-sinucleina s'acumulés, la qual cosa finalment restableix la funció neuronal, assenyala.

Els autors del treball van utilitzar un medicament, desenvolupat per tractar l'acumulació intracellular anormal de materials txics, en els astrcits de la malaltia de Parkinson. "Ens emociona veure després del tractament que els processos de degradació cellular es van restaurar i l'alfa-sinucleina es va eliminar completament dels astrcits de la malaltia de Parkinson", diu Di Domenico.

"Aquests resultats aplanen el camí a noves estratgies teraputiques que bloquegen les interaccions patgenes entre les neurones i les cllules glials", afegeix. El proper pas d'aquesta investigació ser estudiar els astrcits del 85 al 90% dels casos de Parkinson que són espordics, sense causa gentica coneguda.