Actualitzat 06/09/2018 17:08

Les CA facilitaran les històries mèdiques als pacients d'iDental i remetran còpia a l'Audiència Nacional

Xifren inicialment en 400.000 els potencials damninificats a l'Estat, 42.000 a Catalunya

MADRID, 6 set. (EUROPA PRESS) -

Les 14 comunitats autònomes que tenen afectats pel frau d'iDental han acordat aquest dijous un protocol d'actuació amb el magistrat de l'Audiència Nacional José de la Mata, pel qual facilitaran als pacients còpia dels historials mèdics que tenien en aquestes clíniques dentals 'low cost' i remetran còpia digitalitzada al Jutjat Central d'Instrucció número 5, que investiga la causa.

És la principal conclusió d'una reunió que han mantingut representants de les àrees de Sanitat, Consum i Benestar Social de totes les comunitats a excepció de La Rioja, Balears, Navarra, Ceuta i Melilla, per conjuminar esforços de coordinació de cara a la investigació d'aquesta macrocausa, que ha deixat centenars de milers d'afectats -entorn de 400.000 segons les primeres estimacions-- per tot el país.

En concret, segons han anat explicant als mitjans al final de la reunió els representants de diferents comunitats autònomes assistents, a Andalusia la xifra d'afectats ronda els 90.000, serien 42.000 a Catalunya, 200.000 a la Comunitat Valenciana i 12.000 a Aragó. No obstant això, són xifres globals de pacients d'iDental en aquests territoris, la magnitud real del problema veurà la llum quan es processin tots aquests historials mèdics.

Es tracta de la primera reunió d'aquestes característiques que se celebra a l'Audiència Nacional, cosa que han destacat els assistents, i obeeix a la complexitat i la magnitud d'aquesta causa per la qual ja hi ha obertes 200 peces amb diligències d'investigació en diferents províncies, peces que podrien arribar a superar el miler.

UNA OFICINA PER CENTRALITZAR LA INVESTIGACIÓ

El sotsdirector d'inspecció de serveis sanitaris de la conselleria de salut d'Andalusia, Blas García, ha posat en valor aquest esforç i ha destacat així mateix que en la reunió, a la qual també han assistit representants del Ministeri de Justícia i la Fiscalia, se'ls ha informat de l'engegada d'"una oficina específica per a aquest cas" on es centralitzaran tant les investigacions -perquè a més de delictes contra la salut pública s'investiguen delictes econòmics--, com la informació dels pacients.

Segons ha explicat, en la seva comunitat la xifra d'afectats estaria entre les 80.000 i les 90.000 persones de totes les províncies menys Huelva i Jaén, encara que l'Executiu regional encara no ha tingut accés als expedients mèdics d'iDental i la xifra pot variar. La conselleria desplegarà punts d'atenció en tots els territoris amb damninificats i les històries mèdiques se centralitzaran als hospitals.

Per la seva banda, a la Comunitat Valenciana, on n'hi ha al voltant de 200.000 sense que la Conselleria hagi acabat de revisar tots els historials, perquè part d'ells segueixen sota custòdia policial o judicial. Allí operaven cinc clíniques i les que més afectats haurien deixat es trobaven a les ciutats de València i Alacant. Recomanen als afectats dirigir-se a les dependències de Sanitat a demanar la seva història mèdica per així facilitar la classificació dels damnificats, tal com ha explicat la directora General de l'Alta Inspecció Sanitària a la regió, María Victoria Garrido.

MILERS DE POTENCIALS AFECTATS

De part de Catalunya, la sotsdirectora general d'Inspecció d'Assistència Sanitària i Farmacèutica de la Generalitat, després de titllar la reunió de "molt profitosa", ha explicat que els esforços ara estan dirigits a recopilar els historials clínics "per, el més ràpidament possible, lliurar-los al jutge", al mateix temps que es treballa per facilitar als afectats la presentació de denúncies i es mantenen converses amb les entitats financeres "perquè els pacients puguin acabar els seus tractaments en altres centres".

A Múrcia i Aragó la situació és similar. Els governs regionals treballen per recopilar la informació, digitalitzar-la i remetre-la a l'Audiència Nacional. En el primer cas, es compten 22.000 clients d'iDental dels quals ja n'han reclamat entre 600 i 700. En el segon, l'Executiu aragonès ha computat 12.000 pacients en les clíniques i un total de 800 que ja haurien presentat queixa.

L'Audiència Nacional va iniciar la instrucció sobre iDental el passat 26 de juliol arran d'una denúncia presentada per afectats a Andalusia i va ordenar un dia després una operació policial amb registres en 17 clíniques de 8 comunitats autònomes en els quals es va confiscar informació societària i historials de pacients. De la Mata investiga el grup empresarial per presumptes delictes d'estafa continuada, apropiació indeguda, falsedat documental, administració fraudulenta, lesions, contra la salut pública, alçament de bens i blanqueig de capitals.

Aquesta clínica 'low cost' es dedicava a prestar serveis odontològics, encara que oferia amb ells un sistema de finançament de tractaments a través d'entitats bancàries mitjançant les quals percebia l'abonament íntegre anticipat dels seus serveis. Després d'això, i segons consta en la denúncia dels afectats, "els pacients eren atesos per personal no qualificat, s'emprava material de baixa qualitat, i els tractaments no eren finalitzats, deixant els processos odontològics incomplets".

Contingut patrocinat