BARCELONA, 24 maig (EUROPA PRESS) -
Les Associacions de Mares i Pares d'Alumnes (Ampa) consideren que la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (Lomce) limitarà el seu poder i crearà col·legis "menys democràtics".
Aquestes són algunes de les conclusions del 'Llibre Blanc de la participació de les famílies', elaborat per la Fundació Jaume Bofill i presentat aquest dissabte al I Fòrum de Famílies i Educació, al costat del president de la fundació, Ismael Palacín, i representants de les Ampa catalanes.
Les opinions obtingudes després d'enquestar 1.228 Ampa catalanes, 1.500 equips directius d'escoles i 1.500 famílies d'alumnes de 0 a 16 anys conclouen que la Lomce "ratlla la inconstitucionalitat" pel que fa a la participació de la comunitat educativa, ja que minimitza el seu pes en la presa de decisions rellevants als centres.
El llibre exposa que el 84,4% de les famílies estan associades a les Ampa, i els elements que desincentiven la participació són tenir uns ingressos baixos, baix nivell d'estudis i la monoparentalitat.
Aquestes variables fan que les famílies d'origen estranger participin menys que les autòctones a les escoles, tot i que a igualtat de condicions socioeconòmiques, la probabilitat de participar-hi de pares autòctons i estrangers s'iguala als sis anys d'estar a la mateixa escola.
Les famílies consideren que no reben el reconeixement i l'espai de participació que els corresponen: el 70% de les Ampa voldrien participar en la programació anual dels centres i el 60% en l'elecció del director.
Les entitats tenen una quota anual mitjana de 27 euros, que garanteixen serveis bàsics especialment relacionats amb la conciliació familiar, com l'acollida matinal i els serveis complementaris al menjador.