Publicat 27/08/2019 18:26

Leopoldo Pomés, fotògraf i publicista innovador de la segona meitat del segle XX

Leopoldo Pomés, fotgraf
EUROPA PRESS - Archivo

Va idear la inauguració del Mundial'82 i l'espot de la candidatura de Barcelona'92

BARCELONA, 27 ago. (EUROPA PRESS) -

Leopoldo Pomés Campello, mort aquest dimarts als 87 anys, va ser fotgraf, director de cinema i publicitat, i va dedicar la major part de la seva vida a fotografiar la Barcelona de la segona meitat del segle XX i a innovar en la imatge de la publicitat, en convertir-se en testimoniatge i reflex dels anys 50 i de la transformació de la ciutat fins al segle XXI.

Pomés (Barcelona, 1931) va estar en contacte amb altres artistes amb qui va compartir les seves inquietuds, especialment quan es va relacionar amb el grup Dau al Set, amb el poeta Joan Brossa i els pintors Modest Cuixart, Joan Pon i Antoni Tpies, més grans que ell i dels quals va aprendre molt.

FOTOGRAFIA

La relació amb aquests artistes ha deixat en les seves fotografies una empremta de la contemporanetat barcelonina en forma de fons documental molt important, tant com a testimoniatge fotogrfic com de valor artístic.

Va ser autodidacta des dels inicis per el seu mestratge de seguida va ser reconegut per l'avantguarda artística barcelonina, en exposar en llocs com les Galeries Laietanes i publicar en llibres de fotografies.

'BOMBOLLES' FREIXENET I TERRY

El 1961 va fundar el seu propi estudi publicitari, Studio Pomés, amb la seva dona Karin Leiz --es van separar per sempre van ser collaboradors--, i on va rodar un gran nombre de campanyes publicitries, en algunes de les quals va convertir en musa la model i actriu Teresa Gimpera.

Alguns van ser especialment emblemtics del sector, com l'anunci 'El cavall i la noia' per a Terry i els espots de les bombolles de Freixenet, entre d'altres que també van quedar gravats en la memria collectiva.

EL SEU ANUNCI MÉS SINGULAR

Pomés destacava una altra campanya publicitria com la més singular que va fer en la seva vida: la de la candidatura olímpica de Barcelona el 1986, perqu només anava adreada a algunes persones: els membres del CIO, que havien de decidir la seu olímpica.

La seva altra gran aportació a l'esport va ser el 1982, quan va dirigir la cerimnia inaugural de la Copa del Món de Futbol, a l'estadi del FC Barcelona.

CINEMA I DOCUMENTAL

El seu vessant cinematogrfic va comenar el 1957, quan Pomés va fer el curtmetratge 'Salida de misa' i va fer de director de fotografia a 'Notes sr l'emigration', de Paolo Brunatto i Jacinto Esteva (1960).

Després d'alguns treballs que no van veure la llum, el barceloní es va aliar amb Pere Portabella per fer un documental sobre el món taurí, així com el 1977 va dirigir el thriller 'Ensalada Baudelaire', que va escriure amb Román Gubern i Óscar Tusquets.

Pomés va destacar per diferents documentals sobre la ciutat de Barcelona, com 'La moda a Barcelona' el 1987, 'Inspiring Barcelona' el 1989 i 'Barcelona, una passió' el 1992.

GASTRONOMIA: 'FLASH-FLASH' I '7 PORTES'

Entre els llibres que s'han publicat sobre ell no hi ha només fotografies i catlegs sobre les seves exposicions, sinó sobre gastronomia ('Comer es una fiesta', 'Teoria i prctica del pa amb tomquet') i fins i tot un poemari ('Vidre de nit seguit de Polvo de sombras').

En els anys 70 va cofundar el restaurant-truiteria barceloní 'Flash-Flash' i va ser també un dels socis de l'histric establiment barceloní '7 Portes' que van reimpulsar aquest restaurant, el primer al qual el seu pare havia portat de nen.

PREMIS I EXPOSICIONS

Per tot el seu treball, va ser reconegut amb el Premi Nacional d'Arts Plstiques de la Generalitat el 1998, i a l'any següent amb la Creu de Sant Jordi de l'administració catalana, entre altres premis.

El 2012, la Fundació Foto Colectania va presentar l'exposició 'Barcelona 1957. Leopoldo Pomés', una mostra de la capital catalana on el fotgraf va fer una radiografia dels contrastos de la ciutat i va retratar la vida quotidiana sense idealització artística.

Una de les últimes exposicions va ser 'Flashback', que va poder veure's el 2015 a la Pedrera de Barcelona, on es recollia gran part de l'obra fotogrfica, publicitria i cinematogrfica.

La primavera del 2019, Pomés va publicar el llibre 'No era pecat' (Tusquets/Edicions 62), que va definir com unes memries fragmentries, i durant la seva presentació va assegurar: "Mirar és el més important de tot".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés