Publicat 12/08/2021 12:21CET

L'EMA investiga tres possibles nous efectes secundaris de les vacunes de Pfizer i Moderna

Un adolescent espera en una sala, després de rebre la primera dosi de la vacuna Pfizer en el punt de vacunació de Xátiva, situat en la Llar dels Jubilats, a 10 d'agost de 2021, en Xátiva, València, Comunitat Valenciana (Espanya).
Jorge Gil - Europa Press

MADRID, 12 ago. (EUROPA PRESS) -

El Comitè de Seguretat (PRAC, per les seves sigles en anglès) de l'Agència Europea del Medicament (EMA, per les seves sigles en anglès) està investigant tres possibles nous efectes adversos de les vacunes ARNm contra la COVID-19, és a dir, les desenvolupades per Pfizer i Moderna.

En concret, segons detalla l'organisme regulador europeu en uns documents d'actualització de seguretat de les vacunes, es tracta d'eritema multiforme, glomerulonefritis i síndrome nefrótico.

L'eritema multiforme és una reacció d'hipersensibilitat al·lèrgica amb lesions cutànies rodones característiques que també pot afectar a les membranes mucoses de les cavitats internes del cos. L'EMA ha registrat "un petit nombre de casos" notificats després de la vacunació amb Pfizer i Moderna. "S'han sol·licitat més dades i anàlisis al titular de l'autorització de comercialització per recolzar l'avaluació en curs del PRAC", explica l'organisme regulador europeu.

Per la seva banda, s'ha iniciat una avaluació de la glomerulonefritis (inflamació dels diminuts filtres dels ronyons) i la síndrome nefrótico (trastorn renal que fa que els ronyons perdin massa proteïnes en l'orina) per determinar si poden ser efectes secundaris d'aquestes dues vacunes.

Segons l'EMA, els pacients afectats poden presentar orina sanguinolenta o espumosa, edema (inflor de les parpelles, els peus o l'abdomen) o fatiga. Igual que en l'anterior cas, s'ha registrat " un petit nombre de casos" notificats després de la vacunació amb Pfizer i Moderna, inclosos casos en els quals els pacients van experimentar una recaiguda de malalties renals preexistents. Per això, també s'han sol·licitat més dades i anàlisis al les companyies per continuar amb l'avaluació.

Tal com va explicar l'EMA la setmana passada, no ha trobat "fins al moment" cap associació causal entre les vacunes contra la COVID-19 i els trastorns menstruals. L'organisme regulador europeu ressalta que els trastorns menstruals són "molt comuns i poden ocórrer sense una condició mèdica subjacent".

"Les causes poden anar des de l'estrès i el cansament fins a condicions mèdiques subjacents, com els fibromes i l'endometriosis. Les dones que experimenten una hemorràgia vaginal inesperada (per exemple, en dones posmenopáusicas) o que estan preocupades per alteracions menstruals perllongades o severes poden cercar consell mèdic", reblen.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés