Publicat 15/02/2014 12:48

L'avaluació del professorat ajuda a reduir l'abandonament escolar als centres concertats

BARCELONA, 15 febr. (EUROPA PRESS) -

L'avaluació del professorat ha permès reduir l'abandonament escolar a vuit centres educatius concertats de Barcelona --amb entre 800 i 900 docents-- des que el 2004 es va començar a aplicar un sistema propi basat en enquestes anuals anònimes a alumnes, seguiment personal i acompanyament a l'aula amb un mentor dels professors que comencen a donar classe.

En una entrevista d'Europa Press, el director adjunt de Jesuïtes Educació, Pepe Menéndez, ha explicat que a més de notar una més fidelització de l'alumnat amb menys abandonament --especialment en Formació Professional (FP)--, l'avaluació ha permès perfeccionar les pràctiques docents, entre les quals hi ha, millorar fins i tot la puntualitat dels professors, ja que s'orienta a la qualitat educativa i no "al control per acomiadar".

Ha dit que un sistema semblant és traslladable a l'ensenyament públic --on la Generalitat ja ha iniciat auditories als centres amb elevat fracàs escolar-- perquè té "més eines administratives", a través dels inspectors d'educació, per fer aquesta tasca.

De fet, la Conselleria d'Ensenyament treballa en un model d'avaluació dels docents derivat del decret de plantilles, que encara no ha estat aprovat pel Govern.

El secretari general adjunt de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya --patronal que representa també als Jesuïtes--, Carles Armengol, ha apuntat a Europa Press que més de 50 dels seus 400 centres apliquen algun mecanisme d'avaluació del professorat, i ha afirmat que aquest model "no és tan sancionador com incentivador i de suport a la tasca de millora continuada".

Les enquestes, en les que es pregunta sobre el professor i també sobre el mateix aprenentatge dels alumnes, es passen als estudiants entre abril i maig, així entre juny i setembre el director es pot reunir amb el professorat i decidir quines mesures prendre, les que poden anar des de l'acomiadament del docent --una situació més aviat minoritària-- a l'assignació de cursos de formació per reforçar les àrees amb pitjors capacitats del professional.

"En alguns casos la reiteració dels mals resultats i la falta de reacció del professor ens ha portat a prescindir d'ell. Però a la gran majoria de casos ha estat un element de millora", ha relatat Menéndez.

Ha defensat que fins i tot la Conselleria d'Ensenyament hauria de ser avaluable, al marc d'una cultura de l'avaluació per millorar la qualitat educativa, i ha afegit que els seus docents també jutgen el treball del coordinador d'àrea, del director d'etapa i del director del centre: "Un professor que es nega a ser avaluat és una contradicció perquè es passa la vida avaluant".

REACCIÓ SINDICAL

La portaveu d'Ustec-Stes, Ana Elvira Sánchez, ha valorat a Europa Press que aquests sistemes estan bé si es corresponen amb recursos per millorar la "capacitació professional" als casos que es detectin deficiències.

Ha remarcat que l'ensenyament públic ja disposa de mecanismes d'avaluació del professorat a través dels inspectors, l'aprovació de les oposicions i el seguiment dels primers mesos de pràctiques, per la qual cosa no veu necessari aplicar un model més específic.

S'ha mostrat partidària que l'avaluació sigui col·legiada i la realitzi el mateix equip de professors i que no repercuteixi en el salari del professor si no s'aconsegueix una determinada nota: "El que no podem fer és un protocol de mesures com l'empresa privada", que pot acomiadar als docents.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés