BARCELONA 14 maig (EUROPA PRESS) -
L'avaluació formativa millora els resultats d'aprenentatge dels alumnes acadèmicament i socialment més vulnerables, segons un estudi presentat aquest dilluns en la jornada internacional 'Què funciona en educació?' organitzada per la Fundació Jaume Bofill i Ivàlua.
L'estudi, de la investigadora de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Sheila González Motos, és una revisió que sintetitza els resultats de nou revisions de la literatura i cinc estudis experimentals de l'impacte que diferents modalitats d'avaluació formativa tenen en els estudis.
S'identifica com a avaluació formativa aquells instruments que s'enfoquen a millorar el procés d'adquisició de competències i la motivació per a l'aprenentatge, a diferència de les proves de competències, que tenen un objectiu diagnòstic.
L'estudi recull que l'avaluació formativa pot incrementar entre quatre i vuit mesos el ritme d'aprenentatge de l'alumnat en un curs escolar, depenent de la qualitat del procés avaluador i de la retroacció de l'alumne, i que és "especialment efectiva" a l'àrea de matemàtiques i en aspectes com la motivació i l'autoregulació.
Sobre quines modalitats d'avaluació formativa funcionen més bé, l'estudi assenyala que la retroacció autorreferencial es mostra més efectiva; l'impacte sobre el rendiment escolar és més gran en els casos que el professorat és qui condueix i monitorizar el progrés de l'alumnat; l'alumnat de baix rendiment es beneficia de sistemes de tornada formativa més complexos i més immediats, i que al més aviat possible s'iniciï, més gran en serà l'impacte.
L'estudi, presentat en una jornada al Caixaforum, recomana formar al professorat en instruments d'avaluació formativa i acompanyar a les escoles en el disseny dels seus plans d'avaluació; dotar a les escoles d'eines per a l'avaluació diagnòstica, i impulsar la investigació que avaluï en profunditat l'impacte dels diferents instruments avaluadors.