Publicat 12/05/2014 13:55

L'arquitectura catalana mostrarà la seva capacitat de reinventar-se davant de la crisi en la Biennal de Venècia

Presentación de la participación catalana en la Bienal de Venecia
EUROPA PRESS

BARCELONA, 12 maig (EUROPA PRESS) -

Catalunya proposarà en la 14 Biennal d'Arquitectura de Venècia a partir del 5 de juny la retrospectiva 'Arquitectures empeltades' sobre la capacitat de l'arquitectura catalana de reinventar-se davant la crisi i recuperar projectes anteriors per crear nous edificis.

Ho farà a partir de 14 construccions i prenent com a base la Casa Bofarull, de Josep Maria de Jujol, als Pallaresos, en una mostra organitzada per l'Institut Ramon Llull (IRL), que té un pressupost global, sense els costos d'estructura, d'un total de 478.596 euros, 248.000 aportats per la Conselleria de Cultura i 230.000 per part de la de Territori i Sostenibilitat.

En conferència de premsa a Barcelona aquest dilluns, el director de l'IRL, Àlex Susanna, ha explicat que aquesta exposició té un caràcter coral a través d'aquesta quinzena de projectes i arriba fins a l'època actual: "Volem ser útils a un sector cultural que ha patit els estralls de la crisi", ha dit.

La segona presència de Catalunya en la Biennal --cosa que és excepcional, ha dit-- busacarà "reflectirà el canvi de paradigma arran de la crisi i la capacitat de donar una resposta positiva a un context de crisis tan adversa".

Susanna ha apuntat que, en concordança amb la proposta central de la Biennal de Venècia, l'exposició és una revisió de la modernitat per detectar els seus fonaments i construir el futur a partir d'aquests fonaments: "El projecte apunta en aquesta mateixa direcció".

DESCOBRIR JUJOL

A més, segons ha dit, els visitants no professionals i els arquitectes "podran descobrir un dels grans secrets de l'arquitectura del segle XX com ara és Jujol: "Queden pocs arquitectes tan innovadors per ser descoberts".

Per la seva banda, el comissari de l'exposició, Josep Torrents, ha concretat que la mostra parteix de la premissa que el model actual està esgotat i revisa les trajectòries arquitectòniques per aprendre d'elles: "És una mirada cap enrere, no nostàlgica, sinó per prendre nous plantejaments i aprendre", i alhora ha justificat l'elecció de la Casa Bofarull perquè permet seguir molts elements de l'arquitectura catalana del segle XX.

"La Casa Bofarull ens permet parlar per primera vegada d'arquitectures empeltades", ha comentat, comparant el terme botànic, com arquitectures de la unió de l'existent i la intervenció del professional, que genera un resultat que suma les parts més sòlides, i que és el tipus d'arquitectura de Jujol.

Tots els projectes seleccionats donen una visió de les diferents generacions d'arquitectes, amb un resultat molt polièdric i il·lustrant moltes formes de treballar.

L'estructura de la mostra explica primer el procés de creació, per passar després a il·lustrar la percepció dels edificis gràcies a la instal·lació d'unes cambres a l'exterior d'aquests, i que han anat immortalitzant el creixement de la vegetació, el pas dels trens i els vianants: "Serà una lectura sobre la quotidianitat dels edificis per demostrar que són contenidors de vida".

ESTACIONS DE METRO I ABOCADORS

A més del projecte inicial, s'han seleccionat els apartaments de La Pedrera barcelonina; la restauració de l'Església de l'Hospitalet; l'institut La Llauna de Badalona; la rehabilitació de l'habitatge Caldereria de Gelida; el Museu de Can Framis de Barcelona; l'espai Teatre La Lira a Ripoll; L'Apartament Juan de Barcelona; l'auditori de l'Església de Sant Francesc de Santpedor, i les tres estacions de la L9 Amadeu Torner, Parc Logístic i Mercabarna a Barcelona.

També formen part de l'exposició l'espai transmissor del dolmen megalític de Seró; la Clínica Arenys d'Arenys de Munt; el Centre Cultural Casal Balaguer a Palma; la restauració paisatgística de l'abocador d'En Joan a Begues; la Torre de Protecció Oficial de 94 habitatges en l'Hospitalet, i el projecte de revitalització del districte de Adhamiya a Bagdad.

"HA DE SER"

El conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell, ha posat de relleu que la mostra dóna continuïtat a la presència catalana en aquest certamen, i que Venècia és un lloc on l'arquitectura catalana "ha de ser".

El conseller ha argumentat que la vista a Venècia s'emmarca en la recerca de nous mercats, i que ha estat l'IRL l'encarregat de posar a l'escena la visita catalana a Venècia a través d'un concurs públic per seleccionar un projecte concret d'entre la vintena presentats.

Per desplegar la mostra ha calgut l'ajuda de la Conselleria de Territori i Sostenibilitat amb una aportació "significativa", i davant del que el conseller del ram, Santi Vila, ha apuntat que el sector de l'arquitectura és, sobretot, cultural, però que el seu departament té molta implicació en aquest àmbit per la seva vessant professional, ja que el sector es troba molt castigat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés