LLEIDA 18 juny (EUROPA PRESS) -
L'alcalde de Lleida, el socialista Àngel Ros, ha ofert aquest dimarts a l'alcalde de Vielha, Àlex Moga (CDC), tots els efectius materials, de la Guàrdia Urbana o de Protecció civil que calguin per col·laborar en les emergències ocasionades per les fortes pluges a la Val d'Aran.
Segons una nota de l'Ajuntament de Lleida, Ros, que té un habitatge a la vall, ha lamentat les destrosses de l'aiguat en una zona tan vinculada a Lleida.
L'alcalde ha volgut transmetre tranquil·litat als lleidatans davant de l'increment del cabal del riu Segre a l'altura de Lleida.
En les pròximes hores el cabal arribés a 600 metres cúbics per segon, molt per sobre dels habituals, entre tres i cinc, però assumible per la canalització, segons el consistori.
De totes maneres, l'Ajuntament ha pres precaucions amb Protecció Civil i la Guàrdia Urbana, en especial en els camins de la zona de l'horta, que arriben fins al riu, en els que impedeix l'accés.
INUNDACIONS DEL XX
Ros ha recordat que en les inundacions de 1982 el cabal va arribar a uns 3.000 metres cúbics per segon, cinc vegades més del que s'espera aquests dies, i que ara el riu està regulat i hi ha un parc de la canalització.
La inundació més important del segle passat a Lleida es va produir en 1907, amb un cabal màxim de més de 5.200 metres cúbics afectant a ponts i gran part de l'horta de Lleida.
El maig de 1921, el cabal màxim que va arribar al riu va arribar a 1.368 metres cúbics per segon; en 1929 va arribar a 934, en 1936 a 1.177 i en octubre de 1937 a 3.550.
En la riuada de 1982, els 3.500 metres per segon van ocasionar una víctima mortal i danys econòmics d'uns 16 milions d'euros i en la de 1984 el màxim cabal ha estat de 900 metres cúbics.