L'Ajuntament de Lloret (Girona) i el Laboratori de Referncia de Catalunya (LRC) han estat víctimes de ciberatacs
BARCELONA, 11 (EUROPA PRESS)
L'Agncia de Ciberseguretat de Catalunya ha alertat aquest dimarts d'una triple amenaa de "programaris maliciosos" distributs arreu del món a través del correu electrnic en l'últim informe de tendncies de ciberseguretat que ha impulsat.
En el marc del Dia de la internet segura, l'agncia ha indicat en un comunicat que qualsevol dispositiu amb connexió a la xarxa és susceptible de ser infectat, per la qual cosa ha insistit en les mesures preventives, com la conscienciació dels treballadors contra un atac d'enginyeria social ('phishing') i l'ús de sistemes protegits, actualitzats i monitoritzats.
L'informe apunta que els atacs amaguen "l'autoria combinada de diferents operadors criminals" que fan ús de tres programaris maliciosos, els troians Emotet i Trickbot, que forcen els dispositius infectats a quedar sota el control d'una xarxa d'ordinadors que controlen des d'un servidor.
I el programari de segrest Ryuk, que s'encarrega de xifrar els sistemes d'informació de la víctima que, com han apuntat en l'informe, "estan motivats per factors econmics" que han impulsat l'evolució, complexitat i polivalncia d'aquests ciberatacs.
ATACS A CATALUNYA
Els virus informtics de segrest de dades són "un dels principals perills per a les empreses" --objectiu principal dels ciberatacs-- que, cada cop més, són requerides a pagar rescats elevats per recuperar fitxers i informació.
La triple amenaa ha arribat a Catalunya amb afectacions a l'Ajuntament de Lloret de Mar (Girona) i el Laboratori de Referncia de Catalunya (LRC), així com els sis centres assistencials amb els quals treballa habitualment.
D'altra banda, la Diputació de Lleida va aturar el ciberatac a temps als ajuntaments de Tremp, Esterri d'neu i Serós, encara que diferents empreses privades de Lleida i Girona sí que han estat objecte d'atacs.