Publicat 21/07/2015 17:48

L'absentisme escolar a Espanya frega el 30%, el doble que en països de l'OCDE, segons un estudi

MADRID, 21 jul. (EUROPA PRESS) -

L'absentisme escolar a Espanya se situa al 28%, ja que gairebé tres de cada deu alumnes falten un dia o més a classe sense justificar la seva absència, una xifra que dobla la dels països de l'OCDE, on supera el 15%, segons un estudi fet per la Universitat Internacional de València (VIU).

L'estudi, que porta per lema 'La intel·ligència emocional: una eina clau per a la motivació de l'estudiant i el seu rendiment', ha estat elaborat per les professores Mª Estrella Alfonso i Cristina Gabarda, i sosté que les limitacions en el desenvolupament emocional de l'alumne s'associen a un baix rendiment acadèmic, a processos de fracàs i abandonament escolar.

Per aquesta raó, entre d'altres conclusions, advoca per la "necessària" implementació de l'Educació Emocional en el currículum per augmentar les taxes de rendiment acadèmic i reduir tant el fracàs com l'absentisme escolar.

El treball afegeix que la taxa d'absentisme escolar és una de les claus per avaluar la qualitat del sistema educatiu i, sobre aquesta qüestió conclou que, a Espanya, l'índex de població que mai falta al col·legi és de poc més del 70%, molt per sota de la mitja internacional del 85%.

En el cas de l'abandonament escolar precoç a Espanya (joves entre 18-24 anys que no estan escolaritzats), les autores indiquen que es col·loca en gairebé un 22%, respecte del 29,9% de fa uns anys, el doble que la mitjana comunitària (11,1%), per la qual cosa se situa molt lluny de les recomanacions de la Unió Europea, que col·loquen aquest índex en un 15%.

En aquesta línia, la investigació feta subratlla que l'absentisme escolar pot tenir repercussions directes sobre un possible abandonament del sistema educatiu, i pot arribar fins i tot a "trencar-lo definitivament". Així, en al·lusió a PISA 2012, indica que els alumnes escolaritzats en centres amb una alta proporció d'estudiants que falta de manera recurrent a alguna classe (absentisme no justificat) "tendeixen a obtenir un pitjor rendiment".

En relació amb el fracàs escolar, l'estudi recull que Espanya se situa en un 14% respecte del 16% de mitjana de l'OCDE, i insisteix en la necessitat de "portar a terme polítiques que orientin a la reducció d'aquesta taxa, mitjançant la motivació de l'alumnat".

Pel que fa al rendiment acadèmic, l'informe destaca que a Espanya es manté en els nivells europeus en àrees com Ciències o Lectura, mentre que en l'aprenentatge de Matemàtiques se situa 10 punts per sota de l'OCDE i 5 per sota de la mitjana europea, amb 484 punts.

FORMACIÓ EMOCIONAL

L'estudi també aprofundeix en les circumstàncies que incentiven tant l'absentisme com l'abandonament i fracàs escolar i, sobre aquesta qüestió, sosté que la implantació de la formació emocional en els plans d'estudi augmentaria la motivació i, per tant, permetria a l'alumne orientar-se en la consecució de les metes i posar en marxa una sèrie de recursos personals que l'ajudin a assolir-les.

En aquest punt, revela que països com EUA, Regne Unit, Hong Kong, Japó, Corea, Austràlia, Nova Zelanda, així com alguns països llatinoamericans i africans, porten anys incorporant l'educació emocional en els seus currículums, fet que ha permès incrementar les taxes de motivació i reduir el fracàs escolar.

Pel contrari, lamenta que a Espanya "només es fa una aproximació a la disciplina emocional però no una verdadera incursió" perquè "no està integrada en el currículum" de manera que de moment únicament els centres escolars de caràcter privat apliquen aquest tipus de formació.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés