Publicat 6/1/2019 13:37:51 +01:00CET

Josep Bargalló creu que "la sensació de por del docent era major fa un any"

Ple en el Parlament de Catalunya
David Zorrakino - Europa Press

BARCELONA, 6 gen. (EUROPA PRESS) -

El conseller d'Educació de la Generalitat, Josep Bargalló, ha observat sobre la percepció de por dels docents a l'aula per motius polítics: "Jo crec que que la sensació de por del docent era major fa un any".

En una entrevista d'Europa Press, ha dit que la situació ha millorat, perqu "la sensació de persecució ha baixat, encara que segueix havent-hi professors que diuen que hi havia coses que abans feien i que ara no fan".

Sobre l'enquesta Edubarmetre de la Fundació Bofill, que sosté que el 30% de docents s'autocensuran sobre l'actualitat social i política, el conseller ha assegurat que a poc a poc es va "refent la confiana del docent per a la llibertat d'expressió a l'aula".

"Evidentment, el fet que segueixi havent-hi algunes causes obertes no ajuda, i algunes declaracions d'alguns polítics tampoc ajuden", segons el titular d'Educació.

Ha celebrat que una gran majoria de la societat ha ents que a l'escola es pot parlar de tot: "Es pot parlar d'idees; de política, també. El que no es pot és fer propaganda de partit, per parlar d'idees i de política, sí, i s'ha de fer en funció del nivell".

"Per ni als nens de Primria se'ls ha de negar el coneixement de la realitat ni als joves de Batxillerat se'ls ha de prohibir l'expressió de les idees. És evident que no s'ha de fer política de partits", ha defensat.

Per a Bargalló, quan es parlava d'adoctrinament a les aules no es parlava d'abordar política de partits a l'aula, sinó de debat d'idees o d'haver expressat opinions.

Ha inscrit aquest debat en una qüestió major: "No es tracta només de mestres i professors, sinó també d'actors, músics, pallassos i articulistes. Si el professor mira fora, veu que uns altres també pateixen".

La voluntat i obligació de l'educació i el sistema educatiu és el de formar a ciutadans lliures i crítics, mentre que "amb professors emmordassats no es creen alumnes lliures", afirma.

COS ÚNIC DOCENT

Preguntat per la recomanació del Programa de Millora i Innovació en la Formació de Mestres (Mif) de considerar un cos únic de docents d'educació bsica, ha dit que no és un debat que es pugui superar a curt termini, recordant que la separació procedeix del segle XIX.

Ha recordat que no és una decisió que depengui de la Generalitat ni ser immediata, per "els canvis educatius, legislatius i universitaris fan cada vegada més difícil d'explicar les diferncies entre els cossos".

Bargalló creu que hi ha injustícies, com impedir l'accés a determinats llocs: "No és lgic que un director d'institut pugui ser vicedirector general del departament i el d'una escola no".

Així mateix, ha explicat que, en el model d'institut escola que la Generalitat est propugnant, aquest ha de tenir una unitat pedaggica mantenint la diversitat d'aprenentatge en les etapes, per la qual cosa han de "treballar en comú, no tenir dos claustres".