Publicat 16/12/2019 16:29

Javier Perianes i Josep Pons publiquen 'Jeux de Miroirs', al costat de l'Orquestra de París i dedicat a Ravel

Javier Perianes i Josep Pons presenten 'Jeux de Miroirs' dedicat a Ravel
EUROPA PRESS

MADRID, 16 des. (EUROPA PRESS) -

El pianista Javier Perianes i el director d'orquestra Josep Pons han presentat aquest dilluns a l'auditori de l'Institut Francs de Madrid 'Jeux de Miroirs' ('Joc de miralls'), el seu nou treball al costat de l'Orquestra de París i dedicat al mestre francs Maurice Ravel, qui va orquestrar una part substancial de les seves obres per a piano.

"Si em donéssiu a escollir una única paraula jo parlaria d'honestedat, de gran honestedat com a persona i amb el que fa musicalment. Sempre és autntic", ha afirmat Pons en la presentació, en qu ha participat al costat de Perianes i el periodista Jesús Ruiz Mantilla, qui ha portat l'acte.

Tots dos Premis Nacionals de Música han participat en aquest nou enregistrament per Harmonia Mundi, en qu es poden comparar les versions pianísticas originals de diverses obres essencials de Maurice Ravel amb les seves posteriors orquestracions, pel mateix compositor.

Durant la seva presentació, Josep Pons, director musical del Gran Teatre del Liceu, ha explicat que, a causa d'aquesta honestedat, quan fan música es diverteixen "molt".

"Igual tampoc ens plantegem molt més i d'aix es va contagiar també l'orquestra", ha manifestat el músic, al mateix temps que ha posat en relleu l'"excellent" relació amb l'Orquestra de París. "Estan felios també de tocar aquests concerts, que són en rigorós directe".

El pianista Perianes ha afegit que té un record "meravellós" d'aquella setmana d'enregistrament, tot i que ha reconegut que al principi estava "una mica espantat".

"L'Orquestra de París pensa, per dret propi, que el repertori li pertany d'alguna manera i aquí venim dos espanyols a dir-los com s'ha de fer aix", ha confessat, per després revelar, "cosa difícil de veure en un assaig amb Orquestra", i és que acabés amb aplaudiments al mestre, per "haver fet un treball absolutament d'orfebre amb la música que ells consideren que forma part de la seva identitat, que és la música francesa".

D'altra banda, Perianes ha indicat que quan va escoltar la versió d''Alborada del gracioso' o 'Le Tombeau de Couperin' de Pons amb l'Orquestra es va adonar d'una cosa "molt curiosa" i és que les durades són "gairebé calcades, excepte per la part central".

"El tempo és gairebé calcat", ha assenyalat, per després afegir que es tractava de "conjuminar la versió pianística i la versió orquestral d'obres que Ravel va compondre inicialment per a piano i "les va tornar a imaginar per a orquestra".

Així, ha afirmat que "la música és la mateixa" i que "l'esperit, l'ambició del mateix Ravel, el magisteri és inqüestionable".

Per a Josep Pons, el mestre francs va ser "savi" i "va orquestrar el que podia orquestrar". "Són com obres diferents, no la versió d'orquestra".

"Al piano li exigeix el mxim. Fa sonar el piano com si fos una orquestra amb multitud de colors i, en canvi, a l'orquestra la fa sonar com un piano. O moltes vegades a tots dos, com una guitarra", ha manifestat.

Sobre la influncia de Ravel en el mestissatge que es pot trobar a la música francesa, Pons ha assenyalat que el mestre va néixer al País Basc francs, per la qual cosa "són sons de la infncia", i la seva relació amb Espanya va ser molt gran.

"Va captar la música espanyola com ningú", ha apuntat, per després afegir que tenia "una nima revolucionria" i era "tan elegant, tan bo". "Vol destruir per dins d'un esperit clssic", ha postillat Perianes.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés