BARCELONA, 14 nov. (EUROPA PRESS) -
El Centre de Defensa de Drets Humans-Irídia ha presentat per primer cop una reclamació en matèria de responsabilitat patrimonial contra la Generalitat amb la sol·licitud d'una indemnització de 276.000 euros pel cas d'Abdellilah I.K., que va perdre un ull a causa de l'impacte d'un projectil de foam l'octubre del 2019 durant una manifestació contra la sentència del procés.
En una roda de premsa aquest dilluns, han anunciat també la presentació d'un manifest per prohibir l'ús d'aquests projectils, que serà lliurat al Parlament per demanar que garanteixi "que mai més ningú no resulti mutilat o greument ferit per exercir el seu dret a la protesta o fer ús de l'espai públic", segons el document, consultat per Europa Press.
La reclamació i el manifest s'han fet públics en un moment en què fa 10 anys des que Ester Quintana va perdre un ull per una bala de goma disparada pels Mossos d'Esquadra en la vaga general del 2012, motiu pel qual es va suspendre l'ús d'aquests projectils per part dels Mossos a partir del 2014: "Jo havia de ser l'última persona ferida i no ha estat així", ha dit Quintana.
Signat per l'Associació Catalana per la Defensa dels Drets Humans, l'Associació Stop Bales de Goma, Irídia i Novact-Institut Internacional per l'Acció Noviolenta, el manifest es presentarà unes setmanes abans que es votin les conclusions de la comissió d'estudi sobre el model policial.
Exposen que els projectils es van començar a utilitzar per part dels Mossos el 2010 sota la premissa, segons la codirectora d'Irídia Anaïs Franquesa, que el foam era "menys lesiu, era més precís i a més, era traçable. Hem demostrat que no és així: és altament lesiu, els mateixos agents afirmen que no cal quan acudeixen als tribunals a declarar, i a més no és possible identificar els autors dels trets", ha sentenciat.
EL CAS D'ABDELLILAH
Segons Abdellilah, el seu cas va tenir lloc el 18 d'octubre de 2019 quan passejava per Barcelona en el moment en què van esclatar els disturbis, causats per una manifestació arran de les sentències del procés, en la qual el jove ha assegurat que no participava, i va rebre l'impacte d'una bala de foam, la qual cosa va fer que perdés l'ull.
"Espero que no li torni a passar a ningú, perquè és dur perdre un ull", ha afirmat en la roda de premsa, en la qual Irídia ha exposat que els últims quatre anys ha atès nou casos de lesions causades per l'ús de les bales de foam.
Per la seva banda, la psicòloga d'Irídia Elisenda Pradell ha declarat que les afectacions no només tenen impacte en la víctima, sinó que "el teixit comunitari també es veu afectat pel fet que s'utilitzi aquest tipus d'armament en les manifestacions, i genera por a participar-hi".