Publicat 26/4/2019 15:41:50CET

El guanyador del World Press Photo: "La foto de la nena va tenir lloc després de deu anys de feina"

El ganador del World Press Photo: "La foto de la niña vino después de diez años de trabajo"
JOHN MOORE / WORLD PRESS PHOTO

L'exposició aterra al CCCB per explicar "les histries que importen"

BARCELONA, 26 abr. (EUROPA PRESS) -

El guanyador del World Press Photo 2019, el fotgraf de Getty Images John Moore, ha subratllat aquest dijous sobre la instantnia en qu es pot veure una nena petita de dos anys i la seva mare que són detingudes a la frontera de Mxic amb els EUA: "La foto de la nena va tenir lloc després de deu anys de feina".

En la presentació de l'exposició internacional al Centre de Cultura Contempornia de Barcelona (CCCB), que es podr visitar fins al 26 de maig, ha explicitat la seva decisió de mostrar la realitat des de la "perspectiva de la nena", Yanela, per la qual cosa de manera intencionada surten tallades els caps de la mare, Sandra, i dels agents de la policia.

En altres instantnies de la mateixa srie, sí que apareixen els citats rostres, absents en la fotografia guanyadora 'Crying Girl on the Border' pel desig exprés del fotgraf que es va llanar a terra per aconseguir un enfocament vertical que permetés mostrar l'angle dels fets des de la perspectiva de la petita, que en aquest moment plorava desconsoladament.

Amb el cor encongit en empatitzar amb el dolor de la nena com a pare, ha explicat, va captar aquest instant amb la seva cmera sense imaginar-se "el nivell d'impacte" que causaria aquesta foto que es va fer viral, i que seria a la portada del New York Times el dia següent, a més de nombrosos diaris d'arreu del món.

DEBAT EN L'OPINIÓ PÚBLICA

En el moment en qu va enviar la imatge, Moore desconeixia si la mare i la filla serien separades, seguint les polítiques de tolerncia zero amb la immigració i de divisió de famílies dels EUA, sobre les quals ha assegurat desconixer si van fer un gir a causa de la foto, si bé admet que la imatge va presentar un debat important en l'opinió pública.

Una setmana després es va sentir "alleujat" en confirmar que la mare i la filla estaven juntes, i actualment segueix en contacte amb la seva situació, de la qual prefereix no revelar-ne detalls per no interferir en el seu lent procés de petició d'asil, que ha recordat que segueix afectant milers de ciutadans.

"PROCÉS FRUSTRANT" PER ALS MIGRANTS

Moore ha descartat donar la seva opinió sobre les polítiques del president Donald Trump, en decantar-se per abordar qüestions d'enfocament i cobertura periodística de les polítiques migratries, encara que ha criticat que el "procés de demanar asil és molt llarg i francament frustrant per als migrants".

Convenut que la histria de documentar els processos migratoris al seu país prossegueix després de deu anys de feina des de tots dos costats de la frontera, Moore es va desplaar a Virgínia un mes després de fer la foto per trobar-se sense cmera amb les protagonistes, i temps després les va tornar a visitar --aquesta vegada amb el seu equip fotogrfic-- per seguir documentant la seva histria.

"Malgrat que aquesta foto específicament no va ser positiva per al Govern nord-americ em continuen donant accés, saben que la meva cobertura és justa en general, encara que l'objectivitat pura és difícil en aquesta carrera, podem ser justos i explicar histries de manera veritable que és el que intento fer jo", destaca Moore.

UNA COBERTURA JUSTA

I afegeix: "De vegades les meves fotos surten d'una manera que és vergonyosa per al Govern nord-americ i de vegades al contrari, tots els costats d'aquesta histria em segueixen donant accés a cobrir les histries perqu crec que pensen que sóc just en la meva cobertura, intento fer-ho d'una manera molt directa, mostro el que veig davant de les cmeres".

En l'exposició promoguda per la Fundació Photographic Social Vision, i que aquest any té com a lema 'Les histries que importen', es poden veure les més de 140 fotografies guanyadores del concurs que viatja per un centenar de ciutats de 45 pasos d'arreu del món per arribar a quatre milions de persones i oferir eines per comprendre el món contemporani.

PERSPECTIVA DE GNERE

La comissria de World Press Photo, Babette Warendorf, ha destacat haver-hi més presncia de dones entre els 5.000 fotgrafs participants en el concurs aconseguint el 19%, davant del 16% de l'any anterior, encara que ha adms que la xifra encara est lluny de la normalitat.

També ha subratllat que el nombre de dones premiades en aquesta edició ha suposat el 32% dels 43 guardonats totals, respecte al 12% (quatre) de l'edició anterior.