Publicat 02/07/2019 16:17

El Grec Festival programa 'El cartógrafo' de Mayorga i recorda el gueto de Varsvia

Juan Mayorga, Blanca Portillo, José Luis García-Pérez
EUROPA PRESS

L'obra implica una participació "absoluta" de l'espectador i apella a la lluita contra la dictadura del present

BARCELONA, 2 jul. (EUROPA PRESS) -

El Teatre Goya (Barcelona) acollir, en el marc del Grec Festival de Barcelona, 'El cartógrafo' de Juan Mayorga, un espectacle que pretén cartografiar i rememorar el gueto jueu de Varsvia, i proposa un entrellaament de temps que es presenta a l'espectador com un exercici de memria.

Ho ha explicat el mateix Mayorga, juntament amb el tndem protagonista, Blanca Portillo i José Luis García-Pérez, en la presentació d'un espectacle que arriba a la capital catalana amb certa trajectria, i que s'estrenar aquest divendres al Goya.

Mayorga ha dit que la cartografia ha estat una opció potica i moral perqu ha sorgit de l'anticipació del fracs, perqu sabien que la "violncia inimaginable" de l'holocaust jueu era irrepresentable.

Dues histries simultnies per separades per un espai temporal de setanta anys condueixen la trama argumental d'aquesta obra, que té el seu origen en un viatge de Mayorga a Varsvia, en qu va provar de localitzar en un mapa turístic certs llocs del gueto que s'havien fotografiat durant els anys quaranta.

A l'escenari, Portillo i García-Pérez donen vida a 12 personatges en una histria conduda per un cartgraf i la seva neta, que proven de fer un mapa de confinament del gueto jueu, mentre que Blanca --la protagonista--, recorre dcades més tard la mateixa ciutat a la recerca de l'artifici, que és ja una llegenda.

SEMBLANA ENTRE EL TEATRE I LA CARTOGRAFIA

Portillo ha assegurat que, al teatre, de la mateixa manera que la cartografia amb els mapes, li interessa que l'espectador imagini all que no pot veure, així com el teatre també constitueix una font de record i memria de la histria de la humanitat.

El director ha assenyalat que la companyia duu a terme a l'escenari uns treballs cartogrfics que pretenen dibuixar un mapa, ents com un artifici per fer visible alguna cosa: "Un mapa és més valuós com menys evident és all que ens deixa veure".

Amb un vestuari monocromtic, és l'"eloqüncia" dels cossos i les veus encarnades de Portillo i García-Pérez el que porta a imaginar els llocs que evoca l'obra.

García-Pérez ha aventurat que 'El cartógrafo' és l'"essncia mateixa del teatre", un espectacle que exigeix a l'espectador una participació i absoluta, així com ha dit que l'obra apella a la lluita contra la dictadura del present.

INCENTIVAR LA IMAGINACIÓ DE L'ESPECTADOR

Segons l'actriu, el bon teatre és el que fa pensar l'espectador i el que mobilitza la seva conscincia i emoció, i la tasca dels actors és plantejar preguntes en comptes de donar respostes.

En aquest sentit, Portillo ha apuntat que l'objectiu de posar sobre escena tan sols dos actors per donar vida a 12 personatges defugia el virtuosisme i pretenia fer participar el públic.

"L'espectador es converteix en l'amo de la funció, cadascun de la seva Varsvia i del seu repte", ha dit Portillo, qui assegura que li sembla més interessant que l'espectador apelli a la prpia imaginació sense que l'actor intenti conduir-la.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés