Actualitzat 18/03/2022 16:35

El Govern qualificarà finalment els suspensos a l'ESO com 'no assolit'

Roda de premsa sobre el nou currículum educatiu amb la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i el director general d'Innovació, Recerca i Cultura Digital, Joan Cuevas.
EUROPA PRESS

Es redueixen les hores de gestió autònoma previstes en la primera proposta

BARCELONA, 18 (EUROPA PRESS)

La Conselleria d'Educació de la Generalitat ha anunciat que qualificarà finalment els suspensos a l'ESO com 'no assolit' en comptes de 'en procés d'assoliment' després de rebre les aportacions dels centres educatius a la seva primera proposta.
 
Ho ha confirmat aquest divendres la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, acompanyada del director general d'Innovació, Recerca i Cultura Digital, Joan Cuevas, en una roda de premsa per presentar l'esborrany definitiu del decret de currículum.
 
"Les qualificacions han de servir perquè les famílies les entenguin. Mentre el missatge de treball competencial no sigui compartit per tota la comunitat, acceptem que segurament és més informatiu 'no assolit' que 'en procés d'assoliment'", ha exposat Mora.
 
D'altra banda, les qualificacions seran d'assoliment satisfactori, assoliment notable i assoliment excel·lent, i les famílies rebran avaluacions qualitatives tres cops a l'any, descriptives del moment d'aprenentatge de l'alumne i consells d'acompanyament.

MODEL COMPETENCIAL

El currículum incideix en l'aprenentatge competencial i, per això, se cedeix una part d'autonomia als centres perquè, a través d'unes hores de gestió pròpia, responguin a les necessitats de la seva realitat social, treballin per àmbits i projectes.
 
En aquest sentit, els instituts disposaran de 560 hores de gestió autònoma a l'ESO, 420 de primer a tercer i 140 en l'últim curs de la secundària obligatòria.
 
Són un total de quatre hores setmanals d'autonomia, menys que en la proposta inicial del departament, en què es reservaven 735 hores per a tota l'etapa --sis setmanals--.
 
La Conselleria, per compensar aquest canvi, també ha ajustat les hores totals d'algunes assignatures respecte al primer esborrany que va enviar als centres, reduint aproximadament un 15% de les hores de Català i Castellà que es preveien i augmentant les de Naturals, Plàstica, Música, Socials i Tecnologia en l'etapa de primer a tercer d'ESO.
 
A quart de l'ESO es mantenen les 210 hores dedicades a tres optatives, com Filosofia, Economia domèstica, Economia i emprenedoria, Llatí, Tecnologia o una segona llengua estrangera.

BATXILLERAT

A més a més, la Conselleria ha enviat aquest mateix divendres un primer esborrany del seu decret de currículum de Batxillerat als centres, que confirma l'increment d'hores d'assignatures optatives de 4 a 9 hores setmanals, en detriment de les comunes i les de modalitat, que perden 2 i 3 hores respectivament.
 
S'eliminen les assignatures de Ciències del món contemporani i Electrotècnia per mandat ministerial i es facilita l'elecció d'optatives d'entre diferents modalitats per "flexibilitzar" l'etapa, que es podran cursar anualment o trimestralment.
 
A més a més, 15 instituts començaran al setembre el pla pilot del Batxillerat general, totalment transversal entre modalitats.

TRANSITORIETAT

Els responsables de la Conselleria han insistit en la moratòria optativa en l'aplicació del currículum el curs vinent per als centres amb més dificultats per al canvi.
 
Han assegurat que no perseguiran --textualment-- els instituts per comprovar el grau de compliment de l'actualització curricular al llarg dels tres anys que es donen de marge a tots els centres, sinó que s'optarà per un "acompanyament".
 
On no hi podrà haver marge és a primer de Batxillerat, perquè les proves d'accés a la universitat (PAU) del 2024 tindran un nou enfocament competencial però la Conselleria en desconeix els detalls, que vindran donats per una ordre ministerial que encara no s'ha divulgat.
 
Per això, enviaran a finals d'aquest curs exemples d'avaluació competencial als centres perquè comencin a treballar: "És el màxim que podem fer en aquesta situació compromesa", ha dit Cuevas.
 
Mora, davant les crítiques pel poc temps amb el qual han anunciat els canvis als centres, ha lamentat que s'han d'esperar que el Ministeri d'Educació els enviï els esborranys: "No tenim els decrets definitius i la setmana passada van rebre els esborranys definitius de Batxillerat. No podíem enviar informació als centres que no sabéssim que era verídica".