El 83% de l'ortografia s'aprèn a través de la memòria visual
BARCELONA, 4 nov. (EUROPA PRESS) -
La Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat ha presentat aquest dimarts el document 'Orientacions pràctiques per a la millora de l'ortografia', que proposa un canvi metodològic a l'aula per millorar el nivell ortogràfic dels alumnes catalans.
En declaracions als mitjans després de la presentació, la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha dit que en les avaluacions del Govern a primària i ESO s'han detectat "dèficits" en les normes ortogràfiques, una laxitud i devaluació que observen des de fa temps i que afecta també la riquesa del llenguatge.
Segons ha explicat l'autor de les orientacions, Jordi Balcells, el document proposa passar de l'actual model més mecànic i descontextualitzat --omplir espais, completar terminacions, col·locar accents i deduir regles-- a una "metodologia comunicativa".
Ha assegurat que el 83% de l'aprenentatge ortogràfic s'assumeix amb la memòria visual i l'11% a través del sentit, per la qual cosa les orientacions emfatitzen el treball ortogràfic a partir de la lectura, i proposa la "conversa metagràfica", que significa practicar la reflexió ortogràfica en grup.
Altres iniciatives que posa sobre la taula són rescatar la utilització del diccionari i aprofitar les consultes en línia; aplicar el dictat col·lectiu, i innovar en l'escriptura més enllà de les redaccions, a través d'activitats, com adaptar un text a tipologies diferents --d'un poema, a una entrevista o un anunci publicitari--.
ORTOGRAFIA ALS APUNTS
També proposa treballar l'ortografia als treballs i als apunts, que solen escriure's amb menys correcció, per evitar "la memòria visual errònia", i fa propostes perquè es tingui en compte l'ortografia en els exàmens de totes les matèries fins i tot en les no lingüístiques.
El document, elaborat pel servei d'ordenació curricular del departament, també preveu l'escriptura electrònica dels joves a través de les xarxes socials i els missatges de mòbil: "Una cosa és aprendre a escriure de manera abreujada i una altra és fer-ho bé", ha expressat Rigau.
A més, determina quatre nivells ortogràfics anomenats "rúbriques" --expert, avançat, aprenent i primerenc--, que permetran a l'alumne de tercer i quart d'ESO poder autoavaluar-se.
Les orientacions les podran aplicar tots els centres; els que tenen bons resultats en les proves de competències del Govern els serà útil metodològicament, i aquells que obtenen puntuacions més baixes podran millorar-les, ha assenyalat la consellera.
"Hem de recuperar el valor de l'ortografia perquè recuperarem el valor de la qualitat", ha sostingut, i ha afegit que la iniciativa s'emmarca en l'ofensiva a favor de l'èxit escolar impulsada pel seu departament i el model de ciutadà culte que defensa.