Embarcació Open Arms
EUROPA PRESS - Archivo

L'ONG veu nulla la denegació "perqu lesiona drets i llibertats susceptibles d'empara constitucional"

BARCELONA, 14 gen. (EUROPA PRESS) -

El Govern central ha impedit al vaixell Open Arms salpar en una missió de rescat al Mediterrani en considerar que en altres operacions s'ha incomplert la normativa internacional que obliga a desembarcar els rescatats al port segur més proper, i l'ONG catalana Proactiva Open Arms ha recorregut aquesta decisió perqu "lesiona drets" constitucionals.

Fonts de la Delegació del Govern espanyol a Catalunya han explicat a Europa Press que es tracta d'una decisió que obeeix a criteris tcnics de la Direcció General de la Marina Mercant, que depn del Ministeri de Foment, i que ha perms a l'entitat presentar un recurs per poder operar amb garanties.

Per la seva banda, el fundador de l'ONG, Oscar Camps, ha afirmat en una publicació a Twitter recollida per Europa Press aquest dilluns: "Impedir-nos salvar vides és irresponsable i cruel. Polítics covards engeguen el comptador de morts", ha lamentat mentre el vaixell est aturat al Port de Barcelona.

El cap de la Capitania Marítima de Barcelona --integrada en la Secretaria d'Estat d'Infraestructures i Transports del Ministeri de Foment--, Javier Valencia, ha denegat el despatx del 8 de gener amb destinació a la zona SAR de Líbia "fins que no garanteixi que existeix un acord per al desembarcament dels auxiliats amb les autoritats responsables de les zones" afectades.

Segons el text, recollit per Europa Press i dirigit al capit del vaixell, afirma que en les últimes missions d'auxili en regions de cerca i rescat (zones SAR) no espanyoles de l'ONG s'ha "oms manifestament el compliment" de la normativa, ja sigui per responsabilitat del vaixell o de les autoritats de les zones SAR.

"El vaixell s'est veient forat a navegar durant diversos dies, creuant el Mediterrani, per desembarcar les persones rescatades al mar molt lluny del lloc de rescat", la qual cosa s'ha repetit diverses vegades i s'aparta dels procediments d'operacions regulades internacionalment -amb coordinació de l'autoritat de la zona i desembarqui proper al rescat--.

VIGILNCIA I AUXILI

També considera que el vaixell "no compta amb certificats de seguretat que l'habilitin a transportar més de 18 persones", per la qual cosa situacions en les quals se superi aquesta xifra han de durar el mínim possible i fer-se segons disposicions internacionals sobre el salvament concebudes per a emergncies, la qual cosa considera que s'est obviant.

"Ha de tenir-se en consideració que encara que se solliciti pel vaixell despatx per a operacions d'observació i vigilncia, com s'ha fet dues vegades, la realitat mostra que el vaixell ha efectuat operacions completes d'auxili i salvament", ha observat.

Ha afegit que les dues operacions no poden deslligar-se: si surt per a l'observació haur de complir amb l'obligació d'auxiliar, com prescriuen els convenis internacionals, per si no pot desembarcar els rescatats en un lloc segur de la zona SAR, "el vaixell de nou es veur abocat a actuar de forma contrria als convenis internacionals".

RESPONSABILITAT DELS ESTATS

L'entitat ha presentat un recurs contra aquesta denegació, i ha allegat que aquesta resolució "no atribueix un només d'aquests incompliments al capit del vaixell Open Arms ni a la tripulació, perqu tots els incompliments s'atribueixen en abstracte i en tercera persona a les autoritats responsables; en definitiva, als Estats".

Ha afirmat que proposaran la reclamació als Estats dels convenis internacionals a través del Tribunal Internacional del Mar --amb seu a Hamburg-- "si té l'acceptació del Regne d'Espanya".

Encara que reconeixen que tenen autorització per portar 18 persones, recullen que si que reuneix els requisits tcnics per a tasques de vigilncia pel que "no es pot denegar el despatx només perqu algun cop compleix amb el deure d'auxiliar persones en perill", i lamenta que se'ls apliquin mesures preventives sense motiu que les justifiquin.

"LESIÓ DE DRETS"

Consideren la denegació de sortida al vaixell "és nulla de ple dret perqu lesiona drets i llibertats susceptibles d'empara constitucional", a més d'assegurar que el capit marítim s'excedeix en les seves competncies, a més de veure una desviació de poder.

Solliciten al capit marítim de Barcelona que admeti el recurs i, al director general de la Marina Mercant, que l'admeti i doni instruccions per a la seva sortida.

Diverses vegades, Open Arms --al costat d'altres ONG com Sea Watch-- ha criticat que es considerin segurs ports com els de Líbia, on asseguren que es produeixen tortures i violacions en camps de refugiats, dels quals alguns refugiats que rescaten han fugit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés