El Govern destina 2,6 milions en tres anys a l'aplicació de notes Esfera

Publicat 16/11/2019 11:29:17CET
Exterior del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, situat a la Via Augusta de Barcelona.
DAVID ZORRAKINO/EUROPA PRESS - Archivo

No s'ampliarà a més etapes educatives "fins que no sigui estable"

BARCELONA, 16 nov. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat ha destinat 2,6 milions d'euros entre els anys 2017 i 2019 a l'aplicació informàtica de suport a la gestió administrativa i acadèmica Esfera, que al final del curs passat va causar problemes en la introducció de les notes escolars.

Ho ha dit el conseller de Polítiques Digitals i Administració Pública, Jordi Puigneró, en resposta a preguntes parlamentàries que ha recollit Europa Press, en ser preguntat pel cost del sistema i la situació dels servidors de l'aplicació.

L'eina, gestionada a través del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), va tenir un cost de 872.462,59 euros el 2017, 1.491.874,26 euros el 2018 i 239.035,45 euros el 2019.

El conseller d'Educació, Josep Bargalló, ha explicat en una altra resposta parlamentària que l'aplicació Esfera es troba en fase de desplegament per substituir progressivament l'anterior, que es va desenvolupar amb una tecnologia més antiga i que no permetia adaptar-la als canvis i evolució del sistema educatiu.

ESO I BATXILLERAT

Al gener del 2017 es va posar en funcionament el model de gestió econòmica, al juny del 2017 es va posar a la disposició de l'avaluació final i matrícula de primària i, al setembre del 2018, a les notes i matrícula d'ESO i batxillerat, per la qual cosa el curs passat va ser la primera vegada que s'utilitzava en aquesta etapa educativa.

Bargalló ha afirmat que, quan es va ampliar el sistema d'informació a l'ESO i batxillerat, va haver-hi "problemes greus" en el rendiment de l'aplicació i en la resposta de la maquinària, que va impactar en l'avaluació final del curs passat.

Educació ha demanat revisar les funcionalitats nuclears de l'aplicació, una anàlisi exhaustiva dels defectes, corregir dades incorrectes fruit d'incidents particulars en l'avaluació, desplegar calendaris per anticipar les tasques de desenvolupament, i no proposar incorporar nous ensenyaments a l'ús de l'aplicació "fins que no sigui estable i se'n contrasti l'operativitat i efectivitat".

INFORME DEL CTTI

També ha reclamat al CTTI planificar les actuacions en les aplicacions destinades als centres educatius, dotar les actuacions de programari amb els recursos econòmics i treballar conjuntament amb els proveïdors.

El departament que lidera Bargalló està a l'espera d'un informe del CTTI sobre els motius al·legats per l'empresa adjudicatària en relació amb els errors de funcionament.

Els motius principals que van causar la fallada, segons Educació, són l'error en la codificació de l'aplicació que en provocava la caiguda tot i que s'executés marginalment aquella part de codi, la configuració inadequada o incorrecta de la plataforma d'impressió de documents, i una falta d'optimització en el procés de generació de les actes d'avaluació d'ESO i batxillerat.

El conseller Puigneró ha explicat que al maig del 2019 canviava el proveïdor de l'aplicació, però que, per no fer la transició en una època crítica per a Educació, el nou proveïdor --Everis Spain-- va subcontractar l'antic --UTE Itteria-- per fer la transició.

Contador