Publicat 17/10/2017 15:21

El Govern català aprova el decret d'escola inclusiva en el qual invertirà 142 milions en quatre anys

Aula, Classe, Alumnes, Guarderia, Escola, Col·legi, Nens
EUROPA PRESS

BARCELONA, 17 oct. (EUROPA PRESS) -

La Generalitat ha aprovat aquest dimarts el nou decret de l'escola inclusiva que regula l'atenció a tot l'alumnat i no només al que presenta necessitats educatives especials (NEE) i que preveu una inversió de 141,9 milions d'euros en quatre anys.

El decret preveu que tots els alumnes amb NEE s'escolaritzin en centres ordinaris i, excepcionalment, les famílies puguin sol·licitar la seva escolarització en un d'educació especial per a l'alumnat amb discapacitat greu o severa.

Les famílies seran, amb el suport i assessorament dels equips d'assessorament i orientació psicopedagògics (EAP) --que elaboraran un informe--, les que decideixin on escolaritzar als seus fills.

"Volem que tots els alumnes de Catalunya vagin a centres ordinaris i que tots els centres siguin inclusius", ha assegurat la directora general d'Educació Infantil i Primària de la Generalitat, Carme Ortoll, que ha qualificat el decret com un gran pas.

La normativa substitueix al vigent des del 1997 i va començar a gestar-se el juliol del 2014, que forma part del procés participatiu amb 400 reunions de treball amb més de 800 persones.

El decret recull tres tipus de mesures i suports als alumnes: universals --per a tots-- com l'orientació i la tutoria; addicionals, per a aquells en situació de vulnerabilitat i circumstàncies especials, que apliquen els docents amb suport dels mestres d'educació especial, i les intensives --que xifren per un 5%-- destinades a alumnes amb NEE.

"RECURSOS ADEQUATS" PER A CADA ALUMNE

Aquest tipus de mesures intensives, que comporten l'aplicació d'un pla de suport individualitzat per planificar les actuacions i suports, les apliquen professionals d'educació especial, orientadors o especialistes en audició i llenguatge.

Ortoll ha assegurat que cada alumne podrà tenir "els recursos adequats" per facilitar el seu aprenentatge, unes mesures que es revisaran periòdicament per ajustar-les a les necessitats.

El decret estableix la col·laboració entre centres ordinaris i especials, que poden ser també proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR), per oferir orientació als docents d'escoles ordinàries.

MAPA DE RECURSOS

La Generalitat està elaborant un mapa de recursos per planificar els recursos al territori català, i preveu que en els propers quatre cursos un augment de recursos per equilibrar la distribució d'una forma eficient.

Més enllà dels ensenyaments obligatoris, el decret ofereix a aquells alumnes que han acabat l'ESO sense obtenir el títol propostes per obtenir el graduat o el títol professional bàsic, amb la creació de centres de segona oportunitat.

També ofereix als alumnes de Batxillerat itineraris flexibles adaptats als seus ritmes d'aprenentatge, i ha iniciat itineraris de formació específica per a aquells amb NEE entre 16 i 20 anys amb una discapacitat lleu o moderada i que no poden seguir la FP ordinària.

El decret preveu una coordinació amb les conselleries de Salut, Justícia, Economia i Coneixement i Treball, Assumptes Socials i Famílies, i un impacte pressupostari de 141,9 milions d'euros.

Ortoll ha destacat que la planificació pressupostària es destina bàsicament a personal docent fins al curs 2020/2021, amb 99,7 milions; seguit del personal d'administració i serveis, amb 40,2 milions, i l'orientat a equipament tecnològic, amb 1,34 milions.

Ha assegurat respecte d'això: "Veurem més professionals, repartirem els que ja tenim segons les necessitats, hi haurà un treball de formació amb els claustres i els professors, i més persones al servei educatiu per orientar-nos".




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés