Publicat 30/10/2018 16:29

El Govern aprova el projecte de llei per a la no discriminació, que establirà sancions

El Homrani pretén eradicar "qualsevol expressió que atempti contra la igualtat"

La portaveu del Govern Elsa Artadi i el conseller Chakir l'Homrani
EUROPA PRESS

BARCELONA, 30 oct. (EUROPA PRESS) -

El Consell Executiu ha aprovat aquest dimarts el projecte de llei per a la igualtat de tracte i la no discriminació, una "llei paraigua que abordi de manera integral" la lluita contra tota discriminació per raó de sexe, religió, origen racial o altres condicions socials o personals, i preveu infraccions i sancions.

El conseller de Treball, Assumptes Socials i Famílies, Chakir El Homrani, ha explicat en roda de premsa després del Consell Executiu que hi ha "un objectiu molt clar: l'eradicació de qualsevol expressió que atempti contra la igualtat i la dignitat".

Els tràmits de la llei es van iniciar el gener del 2017 però va quedar paralitzada amb l'article 155 de la Constitució, ha precisat el conseller, i no han "modificat ni una coma" perquè pugui tramitar-se el més ràpid possible i pugui portar-se al Parlament.

Segons ha destacat, aquesta norma parteix de la premissa que les administracions no han de ser neutrals contra la discriminació i que tenen "l'obligació de protecció" de les víctimes.

ACLARIR LES SANCIONS

A més, el projecte, que preveu ser una "bona base" per a un posterior treball parlamentari, vol aclarir els règims sancionadors en matèria de discriminació.

Així, establirà un règim d'infraccions i sancions que garanteixin les condicions bàsiques en matèria d'igualtat de tracte i no discriminació, que es desenvoluparà en un reglament propi, i que a més serà d'aplicació supletòria al règim sancionador de la Llei 11/2014 de protecció del col·lectiu LGTBI.

El Homrani ha expressat que "la clau per a l'èxit d'aquesta llei és un gran consens al Parlament", per la qual cosa espera que el debat parlamentari acabi de concretar el projecte legislatiu.

La norma estableix obligacions per als diferents àmbits socioeconòmics sobre com evitar la discriminació i defineix les vulneracions al dret d'igualtat: directa o indirecta; per associació i per error; discriminació múltiple; denegació d'ajustos raonables; assetjament; inducció, ordre o instrucció de discriminar; represàlies, i incompliment de mesures positives.

Així mateix, preveu impulsar un Pla Nacional per a la igualtat, que determinarà eixos, línies estratègiques, objectius i mesures per prevenir, eliminar i corregir totes les formes de discriminació, que serà cada quatre anys.

ÒRGAN ESPECÍFIC

El Govern preveu que a més es creï un òrgan específic per a la igualtat de tracte i que serà el que resoldrà les demandes, farà de mediador i treballarà en coordinació amb el Síndic de Greuges, amb la Fiscalia i amb les institucions públiques, donant suport a les víctimes de discriminació en les seves queixes i reclamacions.

A més, podrà iniciar d'ofici o a instàncies de tercers investigacions sobre discriminació que no tinguin caràcter penal, i exercirà la potestat d'incoació, inspecció, instrucció i sanció.

El text ha passat per un procés participatiu en què han intervingut la Taula per la Ciutadania i la Immigració, el Consell de la Gent Gran, el Consell Nacional LGTBI, el Consell Nacional de les Dones i el Consell Nacional de la Joventut, així com entitats i associacions.

Contingut patrocinat