Publicat 12/06/2025 13:13

La Generalitat prova un sistema amb IA que facilita informació pública en un llenguatge simple

Imatge il·lustrativa d'una conversa amb IA generativa
GOVERN DE LA GENERALITAT

BARCELONA 12 juny (EUROPA PRESS) -

La conselleria d'Empresa i Treball de la Generalitat, a través de la Secretària de Polítiques Digitals, ha començat a provar un sistema d'assistents d'intel·ligència artificial (IA) per facilitar l'accés de la ciutadania a informació pública en un llenguatge més simple, informa aquest dijous en un comunicat.

La prova, desenvolupada pel Barcelona Supercomputing Center (BSC) i emmarcada en el Projecte Aina, ha comptat amb la col·laboració de l'Entitat Autònoma del Diari Oficial i de Publicacions (EADOP) i del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI).

El sistema integra la informació del Portal Jurídic amb una eina de IA basada en tecnologia RAG (Generació Augmentada de Recuperació) de pregunta i resposta en llenguatge natural.

En la prova s'han validat fins a 2.000 preguntes amb respostes alternatives en català i castellà, i s'han ajustat els algorismes per millorar el rendiment del model.

Aquests models estan disponibles en obert a l'Aina Kit perquè puguin descarregar-los les organitzacions interessades a disposar d'un model competitiu i preparat per a la indexació i exploració de grans quantitats de documents.

Contador