Publicat 15/01/2014 16:28

Galván recrea una "festa de supervivència" després de l'extermini gitano nazi al Mercat de les Flors

Israel Galván (Archivo)
EUROPA PRESS/ARCHIVO/CAJASOL

BARCELONA, 15 gen. (EUROPA PRESS) -

El coreògraf i bailaor flamenc Israel Galván, Premi Nacional de Dansa 2005, recrea una "festa de supervivència" després de l'extermini gitano durant el nazisme a l'espectacle 'El real', que es representarà a partir d'aquest dijous i fins al diumenge al Mercat de les Flors de Barcelona, segons ha explicat l'artista sevillà aquest dimecres en roda de premsa.

La funció, considerada una de les grans apostes de temporada del Mercat de les Flors i que ja ha esgotat totes les localitats, representa una "gran última festa" que posa l'accent en la necessitat de seguir ballant per sobreviure a través d'un ball alegre, i no trist i moix, tal com ha subratllat Galván.

"No vull ensenyar més fotos, ja hi ha arxius" sobre aquest moment històric, ha subratllat l'artista que, a diferència d'altres espectacles, representa la mort real i recent que, tot i així, a l'espectacle el bailaor volia transmetre l'esperit de supervivència en situacions extremes.

L'espectacle, que es converteix en un "viatge musical" amb una amanida de melodies i cants, també té en escena Belén Maya i Isabel Bayón al cos de ball, amb les quals Galván --Medalla d'Or de les Belles Arts 2012-- ha aconseguit una gran connexió, després que Maia hagi tret la vessant més gitana i Bayón hagi mostrat la cara més salvatge, ha observat.

Balls, cants, xivarris, guitarres, saxòfon, piano, percussions i la banda de gitanos jueus Sistema Tango, al costat dels actors Pablo Pujol i Pepe Barea, amaneixen la representació, que ha disposat de la direcció artística de Pedro G.Romero i la música original de Juan Gómez 'Chicuelo'.

A l'escenari hi apareixen, d'entrada, un home i després una dona que van explicant la seva vida, i després d'unes bambolines el públic pot observar els gitanos d'Europa aguantant una vida de condemna, que encara prossegueix avui amb marques i estigmes.

Els organitzadors de la funció, amb coproducció internacional i l'estrena absoluta de la qual es va produir al teatro Real de Madrid el 2012, parlen d'un espectacle amb múltiples capes en el qual els arguments es van superposant més que no pas succeint un rere l'altre.

Al pròleg, l'aire es pot tallar; a la primera part es recrea que dels morts creixen flors, i l'intermedi beu de la pel·lícula 'Tiefland' --basada en l'obra d'Àngel Guimerà 'Terra Baixa'--, en què la directora Leni Rienfestahl va fer de bailaora mentre els gitanos representaven els habitants impurs de les terres baixes.

A l'última estació, la banda de jueus i gitanos interpreta 'La mort és un mestre vingut d'Alemanya', el tango de Paul Celán que planteja qüestions com la forma de relatar una història sense ser absorbits per la gran Història i del paper del flamenc al poble gitano.

'HITLER IN MY HEART'

L'espectacle, que va partir de la composició 'Hitler in my heart' de Antony & The Johnsons, comporta la lògica continuació de 'El final d'aquest estat de les coses' i la immersió del coreògraf en una obra més, que té una quinzena d'intèrprets en escena.

El director del Mercat de les Flors, Francesc Casadesús, ha celebrat el "gran privilegi" que comporta la presència de Galván a la sala gran del teatre durant quatre dies, per als quals les entrades s'han esgotat darrerament, després que es posessin a la venda el juliol.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés