Publicat 16/12/2020 16:42

La gala dels Premis Gaudí es retarda al març del 2021

La presidenta de l'Acadmia del Cinema Catal, Isona Passola, intervé durant la presentació dels XIII Premis Gaudí i el recompte del cinema catal del 2020. Barcelona, Catalunya (Espanya), 16 de desembre del 2020.
David Zorrakino - Europa Press

Passola alerta que només competeixen sis llargmetratges de ficció en llengua catalana

BARCELONA, 16 des. (EUROPA PRESS) -

L'Acadmia del Cinema Catal ha anunciat aquest dimecres que la gala dels XIII Premis Gaudí se celebrar el 21 de mar, en lloc de les dates tradicionals a finals de gener, a causa de la pandmia del coronavirus.

S'ha ajornat amb la voluntat de poder compartir una gala presencial i segura amb el sector: "Volem que sigui el mxim presencial possible", ha explicat la presidenta de l'Acadmia, Isona Passola, tot i que ha afegit que s'adaptar a la situació epidemiolgica vigent a la data, sense descartar cap opció.

Aquest dimarts arrenca la primera ronda de votacions dels Premis Gaudí, que es mantindr oberta fins el 18 de gener, i en la qual competeixen 60 títols --32 llargmetratges de ficció, deu documentals, quatre pellícules per a la televisió i 14 curtmetratges--.

La lectura de les nominacions, prvia a l'inici de la segona votació dels acadmics, ser el 28 de gener a la Pedrera de Barcelona, i el lliurement de premis el 21 de mar a l'Auditori del Frum CCIB.

L'Acadmia del Cinema Catal ha encarregat Al Terrat la producció de la gala dels XIII Premis Gaudí, que ser un homenatge a les sales de cinema i estar dirigida per Enric Cambray, codirector de les últimes dues gales dels Goya.

"EXTREMADAMENT GREU"

Només sis títols opten al premi a la millor pellícula en catal del 2020, una de les xifres més baixes de la histria dels Gaudí --que només superen les quatre de la primera edició--, una situació que Passola ha qualificat de "extremadament greu".

Un total de 17 de les 54 produccions catalanes candidates aquest any s'han rodat en catal, 35 en altres llengües i dues sense dilegs, la qual cosa suma un percentatge d'un 33% de produccions en versió original catalana, i un 30% dels films candidats tenen dones directores al capdavant.

Passola ha explicat que la pellícula d'animació 'Josep' --que ha premiat recemenet els Premis Europeus de Cinema-- no es troba entre les candidates perqu és una producció amb poca participació catalana --ha de tenir un 20% per poder competir-- i que tampoc ho fa en la categoria de film europeu per una qüestió de dates, tot i que s'espera que hi sigui a la propera edició. Pel que fa a 'Eso que tú me das', de Jordi Évole, el jurat va considerar que es tractava més d'una entrevista que d'un documental.

La presidenta de l'Acadmia del Cinema Catal ha assenyalat que la quota de pantalla de la producció catalana a l'Estat s'ha situat al 7,2% del total de recaptació anual, dos punts més que l'any 2018, que s'explica per la falta d'estrenes nord-americanes, i la recaptació de la producció catalana fins el desembre suposa una tercera part de la quota de pantalla de producció espanyola, que s'ha situat al 25% del total.

El pes de la producció catalana s'ha situat en xifres similars que l'any 2019, amb un 31% --84 de les 265 produccions estatals--, per Passola ha recordat que fa deu anys el percentatge se situava al 50% i ha lamentat l'"abandonament" de Tv3 del sector audiovisual.

CATALUNYA, FOCUS DE PRODUCCIÓ

És per aix que Passola ha reclamat "animar la indústria catalana, que podria ser molt potent", retenir el talent professional que treballa fora de Catalunya, i situar Catalunya com un focus de producció i d'atracció de rodatges.

Passola ha defensat les condicions de Catalunya de paisatge, comunicació i talent per atreure rodatges, i ha dit que "sembla que s'est treballant" per part de les administracions.

Quan li han preguntat per les estrenes simultnies en sales de cinema i plataformes, ha dit que sembla que en principi "una cosa no fa mal a l'altra" i que els resultats no són dolents per als films perqu hi ha públic que prefereix veure-les a sala.