Publicat 14/03/2019 13:07CET

La Fundació Tpies i Albert Serra aprofundeixen en la mort en una exposició

La Fundació Tpies i Albert Serra aprofundeixen en la mort en una exposició
FUNDACIÓ TPIES

La mort s'aborda com una cosa "molt llarga, lenta i banal"

BARCELONA, 14 mar� (EUROPA PRESS) -

La Fundació Tpies de Barcelona i el cineasta Albert Serra aprofundeixen en la reflexió sobre la mort en una exposició i una 'performance', respectivament, en les quals es mira la mort com una cosa "molt llarga, lenta i banal", ha dit en declaracions a Europa Press, el director, Carles Guerra.

En la seva opinió, és una exposició epigonal "amb un Tpies que en els seus últims 20 anys de vida va comenar a sentir-se gran i amb pors, junament amb un Albert Serra que fa servir Lluís XIV com exemple que la glria més gran acabar podrida, morint per molt que hi hagi els millors metges de la cort".

Aquests dos treballs "miren la mort com una cosa propera": en primer lloc l'exposició, 'Certeses sentides', recupera una srie d'obres de material sinttic que Tpies posava al terra del seu taller per tapar i protegir-lo, i que Manuel J. Villel va seleccionar per a l'única exposició que s'ha fet sobre aquestes peces fa 28 anys.

En roda de premsa aquest dijous, la conservadora, Núria Homs, ha remarcat que a les peces exposades es desplega el repertori d'imatges de Tpies a les quals predomina la idea de la mort i el dolor, una temtica emfatitzada per bronzes i terres, amb obres amb nínxols, cranis i creus.

Ha detallat que la seva preocupació per la mort i el dolor va arribar en un moment en el qual ell vivia un gran xit i en el qual estava obrint la fundació amb el seu nom, i ha considerat que amb 60 anys va ser molt possible que tingués conscincia del pas del temps i que la projecció de la fundació li plantegés un "balan sobre el seu llegat".

VÍDEO D'UNA 'PERFORMANCE'

Respecte a la 'performance' d'Albert Serra, després que estrenés el 2016 la pellícula 'La mort de Lluís XIV' sobre l'agonia del rei Sol expirant sol al llit després de patir gangrena, el cineasta va organitzar una 'performance' en una galeria d'art a Lisboa (Portugal) amb l'acció de la mort sota el títol 'Roi Soleil', la filmació del que ara s'exposa en la Tpies.

Serra ha destacat que va filmar aquella 'performance' malgrat que aquest tipus d'accions no estan pensades per ser gravades: "Només en l'últim moment vaig decidir agafar una cmera i filmar alguna cosa".

Al cap d'un temps es va adonar que aquestes imatges, que va emmagatzemar com un document, contenien ingredients inesperats, i encara havent estat ell present en la 'performance', no els havia advertit: "Hi havia signes i elements invisibles a l'ull hum".

En la seva opinió, hi ha una mirada que només les cmeres, despullades de prejudicis, poden captar, grcies a unes potencialitats que no té l'ull hum: "La cmera no pensa, no escolta el so, no fa associacions d'idees", ha destacat.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés